SEO vs. Google Ads

19 august 2019

Pe langa faptul ca a dus comunicarea la alt nivel, Internetul a dat nastere si unor noi tipuri de publicitate mult mai eficiente si mai rentabile decat reclamele cu care ne-am obisnuit pana acum. Totusi, fie traditionala sau online, publicitatea are cateva obiective clare: branding, notorietate, vanzari, si e vitala pentru o afacere de succes.

Spre deosebire de cea traditionala, promovarea online reuseste sa isi targeteze mai bine audienta, ceea ce inseamna ca mesajul ajunge doar la persoanele direct interesate de produsele sau serviciile oferite pe site-ul caruia i se face promovarea. Asta duce, implicit, la o crestere a vanzarilor si, evident, a profitului afacerii in discutie.

Promovarea online include, printre altele, email marketing, newslettere, campanii in social media, publicitate pe device-uri mobile, bannere, pop-up-uri, reclame platite de tip PPC, optimizare SEO etc.

Dar cum stii care varianta de promovare online este cea mai potrivita pentru afacerea ta? Ei bine, totul pleaca de la intelegerea faptului ca promovarea pe Internet este un proces complex care include strategii diverse. Pentru rezultate maxime este chiar indicat sa imbini cat mai multe metode de promovare – SEO, Google Ads, Facebook Ads, Remarketing etc. – nu sa te limitezi doar la una dintre ele.

MAI DEPARTE NE VOM REFERI DOAR LA GOOGLE ADS SI SEO, CELE MAI REPREZENTATIVE PROCEDEE DE PROMOVARE PE INTERNET

Ambele sunt tehnici complementare de marketing care pot oferi rezultate exceptionale, mai ales daca sunt folosite impreuna: cresc vizibilitatea site-ului in motoarele de cautare, genereaza mai mult trafic pe site si, evident, cresc simtitor vanzarile si profitul pentru site-ul caruia i se face promovarea.

Google Ads sau AdWords, cum era cunoscut pana nu demult, este potrivit pentru obtinerea de rezultate rapide, site-ul promovat fiind afisat pe prima pagina a cautarilor imediat ce se da startul unei campanii, in timp ce optimizarea pentru motoarele de cautare (SEO) intoarece rezultate durabile, insa dupa o perioada mai indelungata.

Probabil stii deja ca AdWords se refera la anunturile platite care apar in sectiunea de link-uri sponsorizate, adica rezultatele cu ”anunt” in dreptul lor. Atunci cand un utilizator da click pe anuntul respectiv, site-ul este taxat. Astfel, cu toate ca apare in pagina de rezultate, site-ul plateste doar atunci cand vizitatorul intra pe el prin intermediul anuntului platit.

Pe de alta parte, SEO este un proces de perfectionare, in mod organic, a vizibilitatii unui site in rezultatele motoarelor de cautare. Acest tip de promovare online cuprinde atat seturi de actiuni desfasurate on-page, adica pe site-ul a carui vizibilitate marita se urmareste, cat si strategii off-page, care au ca scop obtinerea de link-uri catre site-ul promovat.

Acum ca ti-ai facut o idee despre ce inseamna AdWords si SEO, hai sa le punem fata in fata pentru a intelege mai bine diferentele dintre ele.

SEOGOOGLE ADS
TRAFICTraficul directionat de SEO este organic, adica vizitatorii te gasesc prin cautari naturale si independente pe anumite cuvinte-cheie.Anuntul tau va fi afisat doar atunci cand cineva cauta un cuvant-cheie legat de afacerea ta, iar tu vei fi taxat pentru fiecare click primit.
AFISARERezultatele sunt afisate in SERP, adica in pagina cu rezultate ale motoarelor de cautare.Anunturile sunt afisate in sectiunea de linkuri sponsorizate ale motorului de cautare Google si pe site-urile sale partenere.
POZITIONAREPentru a ajunge cat mai sus in cautarile Google trebuie sa ai bine pusa la punct o strategie de optimizare, atat on-site, cat si off-site.Reclamele AdWords apar in partea de sus si in partea de jos a rezultatelor cautarii Google si, in anumite conditii, poti licita pentru una dintre aceste pozitii.
DURATA CAMPANIEIO campanie SEO se desfasoara pe o perioada mai indelungata si, in functie de vechimea domeniului, poate dura pana la 8-12 luni.O campanie AdWords este dependenta de un buget. In momentul in care acesta se termina, campania se opreste, iar anunturile tale nu vor mai fi afisate.
ROICu SEO este mai greu de calculat rentabilitatea investitiei deoarece optimizarea pentru motoarele de cautare include factori importanti greu de cuantificat, precum notorietatea si autoritatea.Cu AdWords este mai usor sa calculezi rentabilitatea investitiei deoarece imediat ce ai o campanie activa, poti vedea cum evolueaza anunturile, ce functioneaza si ce nu.
CUVINTE-CHEIEO strategie SEO corespunzatoare se va axa pe cateva cuvinte-cheie relevante.Cu AdWords poti viza mai multe cuvinte-cheie in acelasi timp.
REZULTATESite-ul tau continua sa ramana vizibil si isi va pastra pozitia chiar daca nu mai faci SEO.In momentul in care opresti campaniile AdWords, site-ul tau dispare din afisarile platite.

Deci, ce canal de promovare ar fi indicat sa alegi pentru afacerea ta? Ideal ar fi sa le abordezi pe amandoua, dar decizia finala ar trebui sa vina in urma unei analize atente a scenariului de business pentru a afla care ti se potriveste cel mai bine.

Vrei sa stii cum iti poti dezvolta rapid afacerea, intr-un mod controlat si profitabil? Scrie-ne folosind formularul de mai jos!

Totul despre Facebook ads

11 septembrie 2018

Introducere

Facebook a schimbat radical modul in care socializam. Si pe langa interactiunile umane propriu-zise, Facebook a revolutionat si publicitatea online, devenind un element de marketing decisiv in promovarea unei afaceri, fie ea mai mare sau mai mica. Astfel, aceasta retea de socializare poate fi si pentru tine o oportunitate fantastica de a ajunge la potentialii clienti si de a-ti face cunoscut businessul intregii lumi. Cum? Ei bine, prin intermediul reclamelor.

Facebook este practic o comunitate imensa de oameni care distribuie informatiile pe care le considera importante sau interesante, fie ca este vorba despre videoclipuri, imagini sau texte. In consecinta, publicitatea pe Facebook poate fi o modalitate de promovare online extrem de eficienta, pe care ar fi intelept sa o introduci si tu in mixul de marketing al afacerii tale, in cazul in care nu ai facut-o pana acum.

Daca esti familiarizat cu Facebook Ads, probabil stii deja ca exista mai multe tipuri de reclama pe Facebook, dar ceea ce poate nu stii este ca cerintele tehnice si recomandarile pentru proiectarea lor sunt mereu in schimbare. Asta inseamna ca formatele de reclama acceptate in prezent sunt diferite de cele de anul trecut, de exemplu.

Daca vrei sa afli care sunt dimensiunile admise in prezent pentru imagini si videoclipuri, sau cat de mult text ai voie sa folosesti intr-o reclama, ai ajuns unde trebuie. Iti vom explica amanuntit cum sa folosesti in mod corect Facebook Ads pentru a spori succesului paginii tale.

Tinand cont de aceste sugestii, vei putea sa creezi reclame care vand, indiferent unde apar ele in Facebook, fie ca sunt afisate in fluxul de stiri (Newsfeed), pe desktop sau pe mobil, sau in coloana din dreapta a ecranului.

CUM FUNCTIONEAZA FACEBOOK ADS?

Poate ai realizat si tu ca in ultimii ani reach-ul organic si numarul de persoane care iti vad postarile a scazut dramatic, in timp ce promovarea platita a inceput sa castige teren. Astfel, in prezent, Facebook iti permite sa alegi la cine vrei sa ajunga reclamele tale. Din ce in ce mai multi specialisti in marketing si chiar antreprenori au inceput sa constientizeze cat de multe informatii despre clienti le poate furniza Facebook, reteaua de socializare fiind o modalitate excelenta de a intelege comportamentul si interesele acestora.

O campanie de promovare eficienta porneste tocmai de aici – de la intelegerea clientului. Importante sunt, de asemenea, si intelegerea modului in care functioneaza platforma si, evident, crearea efectiva a reclamelor. Poate una dintre cele mai interesante atributii ale reclamei pe Facebook este faptul ca poti testa mai multe variante ale aceleiasi reclame, urmand sa o alegi in final pe cea care functioneaza cel mai bine.

DE CE FACEBOOK ADS?

Reclamele pe Facebook sunt acele postari pe care firmele le creeaza si apoi le platesc pentru a fi afisate. Acestea contribuie la atragerea publicului relevant pentru serviciul sau produsul promovat. O reclama face parte dintr-o campanie Facebook Ads si are anumite obiective specifice, iar atingerea acestor obiective este realizata tocmai prin intermediul reclamelor din campanie. De regula, acest tip de reclama online include informatii sociale despre prietenii de pe Facebook si apare in locurile numite plasamente – in fluxul de stiri sau in partea dreapta a ecranului.

Asadar, fiecare campanie pe care o vei crea in Facebook Ads are nevoie de un obiectiv. Te intereseaza sa cresti numarul de like-uri la pagina? Sau vrei mai multe vizualizari la o anumita postare? Vrei sa afle cat mai multa lume despre afacerea ta? Sau esti deja un brand cunoscut si vrei sa iti cresti vanzarile? In functie de raspuns, vei sti ce tip de obiectiv sa selectezi pentru campania creata in Facebook Ads.

Totodata, obiectivul campaniei tale va dicta si mesajul pe care il vor transmite reclamele tale si modul in care vei cantari in final rezultatele.

OBIECTIVE

Facebook propune 11 obiective pentru reclame, impartite in trei categorii:

  • Vizibilitate: obiective care genereaza interes pentru produsul sau serviciul oferit de tine (vizibilitatea marcii, impact)
  • Considerare: obiective care ii fac pe oameni sa inceapa sa se gandeasca la afacerea ta si sa caute mai multe informatii despre ea (trafic, interactiuni, instalari de aplicatie, vizualizari clip video, generare de clienti potentiali, mesaje)
  • Conversie: obiective care incurajeaza persoanele interesate de afacerea ta sa realizeze o achizitie – (conversii, vanzari din catalog, vizite in magazin)

Odata selectat obiectivul pentru reclama, vei fi ghidat prin procesul de creare a reclamei si vei alege unul dintre cele cinci tipuri de anunturi care sa deserveasca publicul tinta.

TIPURI DE RECLAMA

Facebook pune la dispozitia utilizatorilor sai 5 tipuri diferite de reclame din care sa aleaga:

  • Fotografie: concepe pana la 6 variante de anunt utilizand o singura imagine
  • Videoclip: creeaza o reclama cu un singur videoclip
  • Carusel: creeaza o reclama cu 2-10 imagini sau videoclipuri derulante
  • Montaj: crearea unei reclame video in bucla, formata din maxim 10 imagini
  • Plansa: combina imagini si clipuri video intr-o experienta interactiva, full-screen

Nota Bene! Tipurile de reclame disponibile variaza in functie de obiectivul pe il selectezi. Dupa ce ai ales tipul de reclama, urmeaza sa alegi unde doresti ca ea sa apara.

PLASAREA RECLAMELOR

Plasarea determina unde va fi afisata reclama ta. Poti sa rulezi reclame pe Facebook in fluxul de stiri sau in coloana din dreapta pe desktop, sau in fluxul de stiri pe mobil. Poti opta chiar si pentru afisarea reclamelor pe Instagram.

Dupa ce ai decis ce fel de reclama vrei si locul in care aceasta sa fie afisata, urmatorul pas este realizarea reclamei propriu-zise, cu imagini, videoclipuri si text pentru mesajul pe care vrei sa-l transmiti.

CERINTE TEHNICE SI RECOMANDARI DE DESIGN

Cum creezi reclama perfecta?

Daca vrei sa configurezi o reclama tip carusel, de exemplu, cat de mari ar trebui sa fie imaginile? Si care este cea mai buna dimensiune pentru imaginea miniatura atunci cand vrei sa rulezi o reclama video? In ceea ce priveste textul, care este maximul de caractere pe care il poti folosi? Specificatiile tehnice necesare pentru setarea reclamelor sunt in continua schimbare, de aceea este important sa tii pasul cu cele mai noi reguli impuse de Facebook pentru promovarea platita. Respectand dimensiunile impuse pentru folografii si videoclipuri, reclamele tale nu doar ca vor arata bine, dar iti si vor atrage noi clienti. Iata mai jos cerintele tehnice de proiectare pentru cele 5 tipuri de reclama!

1. Cerinte tehnice pentru reclama tip fotografie

Reclama fotografie este unul dintre cele mai versatile tipuri de anunturi deoarece o poti utiliza cu fiecare obiectiv, cu exceptia vizualizari clip video, evident.

Dimensiune imagine: 1,200 x 628 pixeli

Raport imagine: 1.91:1

Text: 125 caractere

Titlu: 25 caractere

Descriere link: 30 caractere

Daca vrei ca reclama ta sa ajunga la cat mai multe persoane, Facebook recomanda utilizarea imaginilor care contin cat mai putin text suprapus sau chiar deloc.

Exceptie de la regula fac doua obiective: pomoveaza pagina si interactiuni cu aplicatia. Astfel, cerintele tehnice pentru acestea sunt urmatoarele:

Promoveaza pagina

Dimensiune imagine: 1,200 x 444 pixeli

Raport imagine: 8:3

Creste interactiunile cu aplicatia

Raport imagine: 16:9

Daca intentionezi sa folosesti o imagine intr-o reclama tip carusel, montaj sau plansa, Facebook recomanda mai degraba utilizarea imaginilor de diferite dimensiuni decat sa tii cont de cerintele tehnice prezentate mai sus. Respecta cerintele corespunzatoare fiecarui tip de reclama pentru rezultate maxime!

2. Cerinte tehnice pentru reclama video

Acest tip de anunt este impresionant deoarece iti permite sa intaresti mesajul unei reclame prin utilizarea unui videoclip. Poti rula reclame video cu fiecare obiectiv, cu exceptia promovare catalog de produse.

Format video: ideal .MOV sau .MP4

Raport videoclip: ideal 16:9

Rezolutie: cel putin 720p

Dimensiune fisier: maxim 2.3 GB

Lungime pentru Facebook: maxim 120 minute

Lungime pentru Instagram: maxim 60 secunde

Dimensiune imagine miniatura: 1,200 x 675 pixeli

Raport imagine miniatura: ar trebui sa aiba aceleasi proportii ca videoclipul

Dimensiune subtitrare: doar text, maxim 2.200 caractere

Text: 90 caractere

Titlu: 25 caractere

Descriere link: 30 caractere

3. Cerinte tehnice pentru reclama tip carusel

Tipul de reclama carusel iti permite sa rulezi pana la 10 imagini, videoclipuri sau montaje intr-o singura reclama, toate legate la pagini diferite.

Poti folosi acest tip de reclama cu fiecare obiectiv, mai putin cu: promoveaza postarea, promoveaza pagina, interactioneaza cu persoanele din apropierea afacerii, creste numarul de participanti la eveniment si obtine vizualizari la videoclip. Iata cerintele tehnice recomandate pentru reclamele tip carusel:

Fotografie

Dimensiune imagine: 1.080 x 1.080 pixeli

Raport imagine: 1:1 (patrat)

Text: 90 caractere

Titlu: 40 caractere

Descriere: 20 caractere

Daca vrei ca reclama ta sa ajunga la cat mai multe persoane, Facebook recomanda utilizarea imaginilor care contin cat mai putin text suprapus sau chiar deloc.

Video

Format: fisiere .MOV or .MP4

Raport videoclip: 1:1 (patrat)

Rezolutie: cel putin 720p

Dimensiune fisier: maxim 2.3 GB

Lungime pentru Facebook: maxim 60 minute

Lungime pentru Instagram: maxim 60 secunde

Dimensiune imagine miniatura: 1,080 x 1,080 pixeli

Raport imagine miniatura: ar trebui sa aiba aceleasi proportii ca videoclipul

Nota bene! Daca vrei sa rulezi o reclama tip carusel avand ca obiectiv vizualizari clip video, vei putea folosi videoclipuri numai in reclama, iar daca vrei sa folosesti obiectivele interactiuni cu aplicatia si cere oferta, Facebook iti va permite sa folosesti imagini in reclama carusel.

4. Cerinte tehnice pentru reclama tip montaj

Acest tip de anunt este impresionant deoarece iti permite sa intaresti mesajul unei reclame prin utilizarea unui videoclip. Poti rula reclame video cu fiecare obiectiv, cu exceptia promovare catalog de produse.

Format video: ideal .MOV sau .MP4

Raport videoclip: ideal 16:9

Rezolutie: cel putin 720p

Dimensiune fisier: maxim 2.3 GB

Lungime pentru Facebook: maxim 120 minute

Lungime pentru Instagram: maxim 60 secunde

Dimensiune imagine miniatura: 1,200 x 675 pixeli

Raport imagine miniatura: ar trebui sa aiba aceleasi proportii ca videoclipul

Dimensiune subtitrare: doar text, maxim 2.200 caractere

Text: 90 caractere

Titlu: 25 caractere

Descriere link: 30 caractere

5. Cerinte tehnice pentru reclama tip plansa

Plansa este cel mai nou tip de reclama, fiind disponibila doar pentru mobil. Aceasta iti permite sa creezi reclame mobile extrem de atractive, cu sase dintre obiective: promoveaza postarea, creste vizibilitatea marcii, amplifica impactul, trimite utilizatorii catre o destinatie pe sau in afara Facebook, obtine vizualizari video, creste conversiile pe site.La prima vedere, atunci cand o vezi in fluxul de stiri pe mobil, pare destul de similara cu toate celelalte tipuri de reclama. Dar atunci cand accesezi o reclama tip plansa, aceasta se deschide si iti ofera o experienta captivanta in care poti interactiona cu materialul propus. Totodata, ti se pune la dispozitie optiunea de a iesi din reclama in orice moment, desigur.Componentele reclamelor plansaReclamele plansa sunt alcatuite din mai multe componente multimedia, inclusiv:

  • Reclama propriu-zisa
  • Fotografie
  • Imagine panorama
  • Clip video
  • Carusel
  • Bloc de text
  • Buton
  • Antet

Nu este obligatoriu sa utilizezi toate componentele, ci le poti alege pe cele pe care le vrei incluse in reclama. Totodata, va trebuie sa furnizezi continut creativ pentru blocul de reclama care apare in fluxul de stiri pe mobil.

Reclama propriu-zisa (ceea ce vei vedea in newsfeed pe mobil)

Pentru aceasta parte a anuntului poti utiliza fie o imagine, fie un videoclip. Aici sunt cerintele tehnice recomandate:

Text: 90 caractere

Titlu: 45 caractere

Descriere: 30 caractere

Dimensiune imagine: 1.200 x 628 pixeli

Raport imagine: 1,9:1

Format video: tip fisier .MOV sau .MP4

Raport videoclip: 16:9 sau 1:1

Fotografie

O fotografie plansa este o imagine care utilizeaza implicit intreaga suprafata a ecranului. Fotografiile tip plansa au trei optiuni de dimensionare a imaginii, fiecare dintre ele cu cerinte diferite recomandate:

  • Potrivire pe latime (cu link)
  • Potrivire pe latime
  • Potrivire pe inaltime

Mai jos sunt cerintele tehnice de proiectare pentru fiecare dintre optiunile de dimensionare.

Dimensiune imagine:

Potrivire pe latime (cu link): latimea imaginii de 1.080 pixeli
Potrivire pe latime (atinge pentru a extinde): inaltimea minima a imaginii de 1.080 pixeli
Potrivire pe inaltime (prin inclinare): inaltimea imaginii de 1.920 pixeli
Raport imagine: imaginile utilizeaza in mod implicit latimea completa a ecranului

Tip fisier: .PNG si .Jpg

Numar imagini: intr-o plansa pot fi utilizate pana la 20 de fotografii

Imagine panorama

Cu optiunea panorama poti incarca imagini mai late decat dispozitivul mobil, utilizatorii avand posibilitatea sa incline telefonul pentru a roti imaginea dintr-o parte in alta. Iata care sunt cerintele tehnice pentru imaginile panorama!

Inaltime imagine: 1.920 pixeli

Latime imagine: intre 3.240 si 5.400 px (care este de 3-5 mai mare decat dimensiunea ecranului)

Raport imagine: imaginile utilizeaza in mod implicit latimea completa a ecranului

Tip fisier: .PNG si .Jpg

Numar imagini: intr-o plansa pot fi utilizate pana la 20 de fotografii

Clip video

Componenta video a plansei iti permite sa incorporezi videoclipuri alaturi de restul continutului pentru a crea o experienta inedita.

Cerinte tehnice:

Format: tip fisier .MOV sau .MP4

Lungime: pastreaza timpul de executie al tuturor videoclipurilor din plansa sub 2 minute

Rezolutie: cel putin 720p

Orientare: portret (videoclipurile format landscape se vor redimensiona automat in format portret)

Imagine miniatura: acesta va fi primul cadru al videoclipului

Recomandam, de asemenea, utilizarea subtitrarilor. In acest fel utilizatorii vor putea sa interactioneze in continuare cu videoclipul, chiar daca nu au difuzorul pornit.

Carusel

Aceasta componenta iti permite sa incarci 2-10 imagini care sa fie prezentate in format carusel. Fiecare element din carusel poate fi legat la o alta pagina, iar utilizatorii pot derula reclama la stanga si la dreapta, pe telefonul mobil, pentru a interactiona cu ele.

Cerinte tehnice de proiectare:

Dimensiune imagine: 1.080 pixeli (latime maxima) x 1.920 pixeli (inaltime maxima)

Raport imagine: imaginile pot avea inaltime completa sau partiala, dar toate imaginile ar trebui sa aiba aceeasi marime

Tip fisier: .PNG sau .Jpg

Numar imagini: maxim 10 imagini per carusel

Utilizeaza aceeasi dimensiune pentru toate imaginile pe care le incarci in carusel. Daca imaginile au marimi diferite, acestea vor fi trunchiate pentru a se potrivi primei imagini.

De asemenea, retine ca imaginile din carusel utilizeaza dimensiunea completa a ecranului in mod implicit.

Bloc de text

Poti utiliza aceasta componenta pentru a crea un bloc de text care ofera context reclamei si pentru a oferi utilizatorilor mai multe informatii despre produs sau brand.

Aici sunt toate cerintele tehnice de proiectare pentru a pune un bloc de text in plansa:

Text: maxim 500 caractere

Dimensiune font: 6-72 puncte

Culoare font: #rrggbb

Stil font: aldin, cursiv sau subliniat (trebuie aplicat intregului bloc de text si nu cuvintelor individuale)

Aliniere font: stanga, centru sau dreapta

Optiuni de font: serif sau sans serif

Buton

Fiecare reclama tip plansa trebuie sa aiba inclus cel putin un buton call-to-action, care sa se conecteze la un URL extern spre care doresti sa trimiti vizitatorii.

Iata cerintele de proiectare pentru aceasta componenta!

Inaltime: 48 pixeli cu 48 pixeli de umplere sus si jos

Text: maxim 30 caractere

Optiuni: serif sau sans serif

Antet

Poti adauga un antet care sa ramana fixat in partea de sus a ecranului, asa incat logo-ul sa fie la vedere. In cazul antetelor, cerintele tehnice sunt urmatoarele:

Dimensiune imagine: 66 pixeli (inaltime maxima) x 882 (latime maxima)

Tip fisier: transparent .PNG

Atunci cand creezi o reclama pe Facebook, pune accent pe urmatoarele elemente:

  • Imagini si clipuri video. Acestea au un impact puternic asupra utilizatorilor
  • Cu cat o reclama este mai relevanta pentru publicul tinta, cu atat exista mai multe sanse ca aceasta sa realizeze vanzari
  • Elementul surpriza. Este important ca reclama ta sa aduca ceva nou. Monitorizeaza atent piata si vezi ce poti oferi in plus clientilor.
  • Butonul de call-to-action. Arata-i utilizatorului ce are de facut dupa ce vede reclama.

Cu peste 2 miliarde de utilizatori in intreaga lume, dintre care aproape 10 milioane romani, Facebook a modificat drastic felul in care interactionam, atat intre noi, cat si cu produsele si serviciile pe care le folosim. Este prin urmare cea mai mare platforma sociala, motiv pentru care afacerile cu un cont activ au un avantaj remarcabil in fata celor care nu utilizeaza acest canal de promovare, pentru ca pot intra in contact cu o audienta extrem de vasta.

Folosit ca la carte, Facebook se poate transforma si pentru tine in cea mai eficienta si rentabila metoda de publicitate. Vrei sa afli cum? Contacteaza-ne folosind formularul de mai jos!

Totul despre SEO

19 iunie 2018

INTRODUCERE

In contextul actual, pentru a se face cunoscute, afacerile nu mai sunt nevoite sa cheltuiasca sume exorbitante pe metodele de publicitate traditionala (reclame TV, radio, reviste etc) pentru ca exista o alternativa mult mai la indemana – promovarea in mediul online. Fiecare business cu un site de prezentare are potentialul de a fi gasit de clienti pe Internet, prin intermediul motoarelor de cautare. Dar pentru acest lucru este nevoie, intai de toate, ca site-ul sa fie vizibil si accesibil in mediul online. Aici intra in joc optimizarea pentru motoarele de cautare (SEO).

SEO este abrevierea expresiei Search Engine Optimization, adica optimizarea pentru motoarele de cautare, si este unul dintre cele mai insemnate procese de promovare online. SEO este responsabil de indexarea corespunzatoare a unui site de catre motoarele de cautare pentru a-i creste traficul calitativ. Acest domeniu, relativ nou, implica un set de operatiuni ce cresc organic vizibilitatea unui site si accesul acestuia la pozitii superioare in pagina de rezultate.

CE PRESUPUNE SEO, MAI EXACT?

Atunci cand cineva cauta pe Google un anumit subiect, de regula un cuvant sau o expresie-cheie, motoarele de cautare intorc utilizatorului rezultate relevante pentru ceea ce a cautat – site-uri care vorbesc despre subiectul respectiv. Daca lasam deoparte anunturile platite, care apar in sectiunea de linkuri sponsorizate ale motoarelor de cautare, primele site-uri pe care rezultatele cautarii ni le recomanda sunt cele pentru care s-a realizat o optimizare corespunzatoare, care au crescut organic ca pozitie si care respecta politicile Google.

De aceea, pentru ca un site sa fie vizibil si usor accesibil, este obligatorie o optimizare corecta. In acest proces se iau in considerare toate elementele paginii ce urmeaza a fi optimizata – de la titlu, imagini, continut si arhitectura, la meta tag-uri si meta descrieri, URL –, astfel incat indexarea sa se faca conform algoritmilor motoarelor de cautare si sa aiba rezultatele scontate: pozitii fruntase in rezultatele cautarilor.

Pentru ca au devenit o resursa de baza pentru oricine cauta un produs sau un serviciu, motoarele de cautare ofera oricarei afaceri cu un site de prezentare posibilitatea de a castiga pozitii superioare de afisare in rezultate. Astfel, prin strategii SEO corespunzatoare, simpla prezenta online poate reprezenta promovare. Este important ca si afacerea ta sa se adapteze la schimbarile noului peisaj de cautare. Fie ca ia investit deja intr-o strategie SEO sau esti la inceput, acest ebook te va ajuta sa intelegi mai bine procesul SEO.

CE ESTE OPTIMIZAREA ON-PAGE?

Pozitionarea site-urilor in motoarele de cautare depinde in primul rand de tehnicile de optimizare folosite de firma SEO, atat on-page, cat si off-page. SEO on-page este o doar o parte din promovarea online si consta in modificarile aduse in codul unei pagini pentru a fi optimizata si indexata corect in motoarele de cautare. In principiu, motoarele de cautare indeplinesc doua functii esentiale:

  • crawleaza si construiesc o baza de date in timp real
  • genereaza o lista de raspunsuri relevante pentru utilizatori
Intai de toate, sa explicam ce presupune etapa de CRAWLERE si INDEXARE.

Crawling-ul

Crawling-ul este prima actiune derulata de motoarele de cautare si incepe cu o lista de adrese web de la accesarile anterioare si cu sitemap-uri furnizate de proprietarii site-urilor. In acest proces este scanat fiecare site in parte pentru a aduna toate informatiile relevante despre acesta: numar de pagini, titluri, meta descrieri, cuvinte-cheie, imagini, videoclipuri, link-uri etc.

Atunci cand acceseaza un site, crawlerele cauta link-uri catre alte pagini, acordand o atentie sporita site-urilor noi, link-urilor nevalide si modificarilor de pe site-urile existente. Site-urile accesate cu crawlere, frecventa accesarii si numarul de pagini preluat de pe fiecare site sunt stabilite de programe informatice.

De regula, majoritatea site-urilor sunt eligibile pentru a aparea in rezultatele cautarii, dar exista si o serie de optiuni prin care proprietarii de site-uri pot facilita accesarea cu crawlere si indexarea site-urilor.

Prin instrumente Google pentru webmasteri si un fisier numit „robots.txt”, poti alege ca site-ul tau sa nu fie accesat cu crawlere de Googlebot sau poti oferi mai multe instructiuni cu privire la procesarea paginilor de pe site. Poti alege sa iti indexezi continutul pentru fiecare pagina in parte, un fragment sau o versiune salvata in memoria cache (versiune alternativa inregistrata pe serverele Google pentru cazul in care pagina live nu este disponibila). Totodata, poti alege sa integrezi cautarea in propriile pagini folosind Cautarea personalizata.

In momentul in care procesul de crawling este finalizat, toate link-urile identificate sunt puse intr-o baza de date, pentru ca apoi sa fie supuse din nou aceluiasi proces. Este practic un o activitate derulata continuu.

Indexarea

Indexarea presupune plasarea si clasificarea intr-o baza de date a tuturor informatiilor adunate de spideri. Ea va fi folosita ulterior pentru a genera rezultate relevante utilizatorilor. Modul in care sunt create aceste baze de date este esentiala pentru ultima si cea mai importanta etapa a procesului – stabilirea rank-ului, adica clasificarea si pozitionarea unui site in motoarele de cautare.

Indexarea unui continut in rezultatele motorului de cautare se realizeaza pe baza a doi factori-cheie:

  • relevanta continutului pentru utilizatori
  • autoritatea construita prin continutul de pe site-ul respectiv

Atunci cand optimizezi un continut, este important sa construiesti textul in jurul unor anumite cuvinte-cheie care se potrivesc cu ceea ce se cauta online.

Prima regula a optimizarii on-page este sa ai in vedere ceea ce utilizatorii ar putea cauta si sa te asiguri ca aceste cuvinte-cheie se regasesc in pagina. Acest lucru creste probabilitatea de a ajunge la utilizatorii interesati de serviciile sau produsele tale.

In consecinta, optimizarea on-page este in esenta despre doua lucruri:

  • Sa alegi cele mai potrivite cuvinte-cheie, in jurul carora sa fie construit continutul
  • Sa clarifici motoarelor de cautare faptul ca pagina ta graviteaza in jurul acestor cuvinte-cheie

DE CE ESTE ACEST LUCRU ATAT DE IMPORTANT?

Pentru ca algoritmii motoarelor de cautare clasifica paginile web pe baza acestor factori. Premisa principala este ca o pagina va aparea in rezultatele motorului de cautare deoarece site-ul are o pagina care mentioneaza termenii cautati.

Exista sute de instrumente pe Internet care iti permit sa masori densitatea cuvintelor-cheie dintr-o pagina. Unele dintre ele sugereaza ca cu cat ai mai multe, cu atat mai bine.

Ca rezultat, webmasterii au inceput sa elimine textele pline de cuvinte-cheie care nu sunt interesante si/sau ofera o experienta neplacuta utilizatorilor.

Aceste cuvinte-cheie pot fi incluse agresiv in diferite locuri, precum in URL, titlul paginii, meta descriere, titlurile din pagina, in textele din pagina.

Astfel de tactici au ajuns chiar sa deformeze cuvintele-cheie importante si, astfel, pagina sa nu fie indexata corespunzator pentru cuvintele-cheie relevante. Totusi, folosirea cuvintelor-cheie este obligatorie in procesul SEO on-page.

Dar mai bine decat suprasaturarea textelor cu acestea, gandeste-te la calitatea paginii tale si alege cuvinte-cheie care sa-i sporeasca valoarea. De asemenea, decat sa repeti acelasi cuvant de zeci de ori, mai bine utilizeaza un set divers pornind de la el, care te ajuta sa fii indexat si pentru cuvinte long tail.

ELEMENTELE DE BAZA ALE OPTIMIZARII ON-PAGE

Meta Tags

Meta Tag-urile sunt cod HTML si sunt etalate in header-ul paginii (dupa eticheta TITLE). Aceste etichete contin informatii pentru motoarele de cautare si nu sunt vizibile intr-un browser. Cele mai populare Meta Tags sunt Title tag, Meta description si Keyword tag.
Aceste tag-uri semnaleaza motoarele de cautare cu informatii relevante care descriu continutul unei pagini. Astfel motoarele de cautare reusesc sa decida daca site-ul respectiv este o sursa pertinenta ca raspuns la o anumita cautare.

Un title tag este o eticheta HTML care contine descrierea continutului unei paginii web. Aceste tag-uri sunt primul element pe care un motor de cautare il intalneste atunci cand viziteaza un site, deci este important sa faci o prima impresie buna prin optimizarea lor cu cuvintele-cheie si brand. Titlurile au in general aproximativ 77 de caractere, asa ca este indicat sa alegi intelept fiecare caracter.

Meta descriptions este ceea ce apare in SERP (Search Engine Result Page), descriind continutul paginii la care face referire. In timp ce aceste descrieri nu sunt utilizate de catre motoarele de cautare pentru a determina pozitionarea, acestea sunt utilizate de catre utilizatori pentru a determina cat de relevant este site-ul respectiv, pe baza cuvintelor cautate. Un meta description reusit cuprinde cuvinte-cheie si un call-to-action. In general, meta descrierile au aproximativ 160 de caractere. Este important sa te limitezi la numarul de caractere indicat pentru ca atunci cand apari in Google, descrierea sa nu fie intrerupta la mijlocul textului.

Continut

Continutul din pagina este o componenta critica a optimizarii on-page. Continutul este ceea ce crawlerele motorului de cautare folosesc pentru a asocia pagina cu un set de cuvinte-cheie si/sau expresii-cheie. Fara el, crawlerele sunt nu vor sti despre ce este pagina ta.
Atunci cand elaborezi continutul, este important sa iti amintesti sa dai crawlerelor motoarelor de cautare suficient material cu care sa lucreze. In general, o suta de cuvinte nu este suficient text pentru ca aceste crawlere sa citeasca si cu atat mai putin sa inteleaga despre ce este pagina ta. Totusi, nici folosirea excesiva a cuvintelor-cheie in text nu este indicata pentru ca unele motoare de cautare pedepsesc site-urile care utilizeaza aceste practici.
In loc sa scrii un text pentru simplul scop de a repeta un cuvant-cheie, ar trebui sa descrii produsul sau serviciul pe care il oferi intr-un mod natural, folosind si variatii ale cuvantului-cheie vizat.

Locatie

Atunci cand este posibil, foloseste locatia. Acest lucru este extrem de important pentru afacerile care ofera produse sau servicii intr-o anumita zona sau regiune geografica. Daca ai un cabinet stomatologic, de exemplu, vei dori sa ai o pagina configurata pentru fiecare locatie pe care o deservesti. Cand iti construiesti continutul, include cuvinte-cheie referitoare la locatie, astfel incat motoarele de cautare sa stie unde ai sediul/sediile.
Iti poti aduga locatia folosind urmatoarele instrumente: Google My Business, Bing Places for Business, Yahoo Local Listings

CE SUNT CUVINTELE – CHEIE ?

Pana acum, specialistii SEO s-au axat pe strategii de alegere a celor mai adecvate cuvinte-cheie pentru a le introduce intr-un site. Scopul? Cresterea rank-ului in pagina de rezultate a motoarelor de cautare (SERP). Dar domeniul optimizarii s-a schimbat dramatic datorita imbunatatirilor constante pe care Google le face algoritmilor de cautare. Iar toata atentia pe care o acorzi procesului de selectie a cuvintelor-cheie, in alte cuvinte optimizarii on-page, valoreaza cam 25% din ceea ce influenteaza pozitia in SERP. Singura problema este ca nu poti stapani celelalte 75 de procente pana nu intelegi cu adevarat notiunile de baza.

CAT DE MULT CONTEAZA CUVINTELE-CHEIE ?

Cuvintele sau expresiile-cheie sunt termenii folositi in procesul de cautare in motoarele de cautare (Google, Bing, Yahoo etc) pentru a afla anumite informatii. Concret, cand cineva efectueaza o cautare intr-un un motor de cautare, scrie unul sau mai multe cuvinte in search query, apasa butonul search si asteapta lista de rezultate oferite de motorul de cautare. Toata lumea foloseste cuvinte-cheie, fie pentru a cauta un produs anume, fie pentru a efectua cercetari personale.
Conform statisticilor, aproximativ 75% dintre romani folosesc internetul, petrecand mai bine de 4 ore navigand online. Asta inseamna o gramada de timp petrecut cautand diverse combinatii de cuvinte si expresii-cheie!

CUM ALEGI CUVINTELE-CHEIE?

Cuvintele-cheie sunt la baza intregului proces SEO, iar selectarea lor corecta poate intari sau avaria strategia SEO. Intocmeste o lista de aproximativ zece cuvinte-cheie asociate produsului sau serviciilor tale. Introdu aceste cuvinte-cheie in Google Adwords Keyword Planner si gaseste variatii care au insemnatate pentru afacerea ta.
Poti folosi volumul de cautare si concurenta ca parametri pentru a determina ce poti implementa. Dar nu te limita la 10-15 cuvinte-cheie. Analizeaza optiunile pe masura ce afacerea creste si se dezvolta. Odata implementate in strategia de marketing, urmareste progresul cuvintelor-cheie pentru a te asigura ca iti aduc rezultatele pe care le doresti de la ele.

CE ESTE OPTIMIZAREA OFF-PAGE?

Diferenta dintre optimizarea on-page si optimizarea off-page poate fi exprimata, pe scurt, in felul urmator:

  • On-page SEO = Cuvinte-cheie
  • Off-page SEO = Link-uri

Pana acum, optimizarea off-page ar fi putut fi definita ca fiind procesul de obtinere a cat mai multor backlink-uri, fie ca acest lucru se realizeaza prin link-uri de schimb, link-uri platite, sau alte procedee de link building. Totusi, in prezent, Google nu apreciaza asemenea strategii. Si este cunoscut faptul ca penalizeaza afacerile care le aplica.

ESTE FOARTE IMPORTANT SA RETII CA NU EXISTA NICIO MODALITATE DE A INSELA ALGORITMII GOOGLE PENTRU A AJUNGE PE PRIMA PAGINA.

Pentru a urca eficient in topul clasamentului Google, trebuie sa respecti termenii si conditiile de optimizare stabilite de motorul de cautare. Backlink-urile sunt de calitate daca sunt de pe site-uri diferite, site-uri cu vechime, cu o autoritate sporita si cu Page Rank mare. Adaugand link-uri calitative intr-un ritm natural, site-ul tau poate urca rapid in prima pagina.

In alte cuvinte, totul se reduce la aceeasi strategie aplicata si pentru optimizarea on-page: crearea de continut relevant si de calitate pentru public. Iti poti creste pozitia in topul cautarilor si poti obtine link-uri naturale prin crearea de continut calitativ si valoros.

Cu toate ca postarile pe blog-uri sunt inca o forma acceptabila de link bulding, aceasta practica a inceput sa-si piarda din valoare din cauza continutului slab calitativ pe care articolele postate il au de cele mai multe ori. Pentru a te baza in continuare pe aceasta modalitate de link building, incearca pe cat posibil sa scrii texte originale, doar pentru site-uri cu autoritate. Si orice ar fi, nu publica acelasi articol pe mai multe site-uri!

LINK BUILDING

Algoritmii motoarelor de cautare clasifica paginile web pe baza a numerosi factori, dar intreg procesul de link building pleaca de la premisa ca o pagina va aparea in rezultatele motorului de cautare deoarece site-ul a mentionat termenii cautati. Desigur, multe site-uri utilizeaza aceleasi cuvinte-cheie in aceeasi pagina, dar pentru ca motoarele de cautare sa determine clasificarea acestor site-uri, se iau in considerare doi factori importanti:

  • Cantitatea de link-uri
  • Calitatea link-urilor

Cu cat pagina ta pare mai de incredere, cu atat sansele ca ea sa primeasca o pozitie mai buna in rezultatele motorului de cautare vor fi mai mari.

CALITATEA UNUI LINK

Link-urile de calitate cresc autoritatea si increderea unei pagini in fata motoarelor de cautare, fapt care creste autoritatea generala a site-ului. In plus, link-urile ajuta motoarele de cautare sa coreleze relevanta unei pagini cu cuvintele-cheie specifice, bazate pe cuvinte-cheie ce sunt utilizate intr-un text ancora a link-ului.

Ce este textul ancora?

Textul ancora este acel text vizibil in cadrul unui link, pe care utilizatorul poate da click ca sa ajunga pe alt site. Textul ancora utilizat pentru un link trebuie sa fie corect si sa transmita informatii despre continutul link-ului. Totodata, textele ancora trebuie sa fie scurte si descriptive.
Link-urile pot fi redirectionate catre pagini interne (link-uri de pe acelasi site) sau externe (link-uri care trimit utilizatorii pe alt site). In ambele cazuri, cu cat textul ancora este mai relevant pentru pagina la care face trimitere, cu atat e mai usor pentru utilizator sa navigheze si pentru Google sa inteleaga continutul paginii respective.

Sa luam exemplul site-ului www.seo-factory.ro. Pe pagina www.seo-factory.ro/servicii-seo-profesionale, in cadrul textului, exista o expresie-cheie evidentiata cu albastru.
„O campanie de optimizare SEO se desfasoara in mai multe etape si se deruleaza pe o perioada de minim 6 – 8 luni. In acest interval de timp sunt realizate optimizari in site (on page si tehnice) cat si optimizari off page, prin campanii de link building.”
„optimizare SEO” este textul ancora. Daca faci click pe el, esti trimis catre o alta pagina din acelasi site, respectiv https://www.seo-factory.ro/optimizare-site-seo

Scopul initial al motoarelor de cautare era stabilirea cantitatii si calitatii link-urilor care faceau trimitere la alte site-uri, pentru a se asigura ca doar paginile cu text de calitate si de incredere pentru utilizatori pot fi indexate si primi un rank mai mare in pagina de rezultate, spre deosebire de resursele mai putin credibile.
Din pacate, acest lucru a oferit oportunitati de manipulare a sistemului si gasirea unor solutii mai simple si rapide de construire a unei cantitati masive de link-uri care fac trimitere la site-ul initial, cu scopul de a fi pozitionat superior in motoarele de cautare.
Pentru a intelege mai bine puterea procesului de link building, hai sa vedem cateva procedee de link building frecvent utilizate si cum motoarele de cautare au dezvoltat schimbari ale algoritmilor pentru a incerca sa combata manipularea.

DIRECTOARE DE ARTICOLE

Un director de articole este un site unde se pot trimite articole cu titlu de promovare sau comunicate de presa, cu legaturi catre alte site-uri. Cu toate ca sunt importante in procesul de promovare SEO, directoarele de articole trebuie sa puna la dispozitie link-uri calitative catre site-uri pentru a putea fi considerate legitime. Din pacate, multe dintre ele au fost construite numai cu scopul de a obtine backlink-uri, fara a lua in considerare calitatea materialelor promovate. Aceasta este o modalitate gresita de link building.

Google isi doreste continut de calitate pentru utilizatorii sai, motiv pentru care site-urile care publica articole copiate, slab documentate, create doar pentru a vana trafic, vor avea de suferit in viitor. Asta pentru ca, in ultima perioada, motoarele de cautare (in special Google) au inceput sa ia masuri drastice impotriva acestor procedee de link building, eliminand directoarele gratuite din indexul lor. Acest lucru inseamna ca link-urile obtinute de la aceste directoare nu mai sunt luate in calcul in cantitatea de backlink-uri, iar site-urile sunt penalizate. Ceea ce inseamna totodata ca site-urile penalizate nu vor mai fi afisate de Google sau vor fi afisate mult mai in spate decat inainte de penalizare. In acest fel se pierde traficul provenit din motorul de cautare respectiv.

LINK-URI PLATITE

Link-urile platite sunt link-uri acumulate contra cost. Ele pot veni dintr-o retea de cumparatori si vanzatori de link-uri, iar o retea consta, de obicei, dintr-un grup de site-uri care se leaga in mod colectiv la un anumit site de publishing, intr-un efort de a creste autoritatea in SERP. In alte cazuri, poate exista un program de legatura reciproca, atunci cand un grup de site-uri fac trimitere unul de altul. Desi Google nu are nimic impotriva publicarii advertorialelor, el are o problema cu link-urile inserate, care manipuleaza listarea organica. De aceea procedeele mentionate mai sus contravin motoarelor de cautare si pot avea consecinte grave. Motoarele de cautare sunt in masura sa identifice aceste practici de link building prin detectarea conexiunilor de intregistrare intre site-uri sau gasirea site-urilor care urmeaza astfel de tipare.

Cum practica de cumparare de link-uri in footer sau schimburile de link-uri intre site-uri sunt deja penalizate de Google, marketerii au recurs la achizitia de advertoriale pe site-uri de publishing pentru a obtine aceste link-uri. Google nu poate penaliza ce este scris “natural” in online, dar din pacate, multe dintre link-urile platite sunt slab calitative si pot fi recunoscute cu usurinta, fapt care atrage dupa sine, mai devreme sau mai tarziu, penalizari.

ARTICOLE MARKETING
Article marketing-ul consta in scrierea unui articol unic si apoi rearanjarea cuvintelor pentru a forma mai multe versiuni. Acest articol rearanjat va fi apoi plasat pe site-uri diferite, cu un text ancora foarte bine optimizat. Aceasta tactica a ajutat ca site-urile sa nu fie penalizate pentru distribuirea aceluiasi material pe mai multe site-uri si a amplificat relevanta si autoritatea paginii respective.

Mai nou, motoarele de cautare recunosc continutul slab calitativ datorita comportamentului utilizatorilor si prin corelarea caracteristicilor site-ului. Retelele de site-uri unde se poate plasa acest tip de material sunt inca si mai usor de indentificat pentru ca nu au supraveghere editoriala din partea proprietarului site-ului, de exemplu.

Metodele moderne de link building se axeaza pe continut calitativ, original, valoros pentru utilizatori si care ii implica intr-o comunicare interactiva. Desi acest tip de link building nu este simplu sau rapid, este cea mai buna protectie impotriva algoritmilor motoarelor de cautare care penalizeaza orice abatere de la regula. Site-urile de autoritate si bine gestionate sunt cele pe care motoarele de cautare isi doresc sa le vada pe pozitii superioare in rezultatele lor.

Continutul unic si calitativ al unui site vine in mai multe forme, cum ar fi: blog-ul afacerii – scrie continut atragator de care alte persoane vor dori sa se lege –, si continutul vizual. Imaginile si videoclipurile puternice, unice, sau chiar comice conduc oamenii sa se lege de site-ul tau.

Link building-ul poate fi realizat, de asemenea, prin construirea unei comunitati targetate si implicate. Cu cat un site are mai multi vizitatori regulati si cu cat acestia sunt mai implicati, cu atat cresc si sansele ca site-ul respectiv sa fie citit, distribuit si inclus natural in procesul de link building.

CONCLUZII

Motorul de cautare este solutia prin care, din imensitatea de site-uri de pe Internet, este pusa la dispozitia utilizatorului o anumita cantitate de pagini web, pe baza unor criterii de cautare. Obtinerea rezultatelor corespunde criteriilor respective. Cu alte cuvinte, motorul de cautare are atributiile unui serviciu de „cerere si oferta” a informatiei.

In momentul in care este apasat butonul „cauta”, un algoritm examineaza baza de date din spatele motorului de cautare si intoarce rezultatele pe care le considera relevante pentru termenul introdus. In spatele interfetei simple a motorului de cautare se gaseste un software complet care utilizeaza mai multe aplicatii pentru a colecta informatii despre paginile web. Informatiile colectate sunt: cuvintele sau expresiile-cheie considerate relevante pentru pagina respectiva, URL-ul paginii, precum si numarul de link-uri interne si externe. Aceste informatii duc la indexarea paginii web si la memorarea intr-o baza de date.

SEO = INDEXARE – POZITIONARE – VIZIBILITATE – TRAFIC – CONVERSII

Un site poate contine multe informatii utile sau interesante, dar nefiind indexat corespunzator de catre motoarele de cautare, ramane nevizitat, iar in aceasta situatie site-ul este inutil. De aceea este important SEO, pentru a-i oferi sansa sa fie vizibil online si sa atraga vizitatori.

Astfel, cu cat un site este indexat mai bine, cu atat si pozitionarea sa in Google va fi mai buna. Asta inseamna mai multe click-uri si vizite din partea utilizatorilor interesati. Dar vizibilitatea efectiva a unui site este influentata direct de pozitiile cuvintelor-cheie in Google. Asadar, cu cat esti indexat mai bine pentru anumite cuvinte-cheie, cu atat site-ul tau va avea o pozitie mai buna si va fi mai vizibil, pentru ca vizibilitatea in motoarele de cautare aduce trafic calificat din cuvintele-cheie targetate si, implicit, interes, lead-uri, vanzari, intr-un cuvant profit.

Cu toate ca fiecare site isi doreste o pozitionare superioara in rezultatele motoarelor de cautare, optimizarea pentru plasarea in SERP consta intr-un proces complex care combina arta si stiinta.

O optimizare rentabila presupune intelegerea cerintelor tehnice ale motoarelor de cautare. De asemenea, are nevoie de cunostinte solide de marketing pentru a crea un continut convingator si strategii de marketing eficiente care sa asigure transformarea pozitiei obtinute in motoarele de cautare, intr-un numar mare de vizitatori care acceseaza site-ul.

Si nu in ultimul rand, procesul de optimizare presupune rabdare si atentie la detalii pentru a putea lua in calcul toate variabilele care intervin in crearea uvizibilitate excelenta si sa atraga vizitatori. In plus, o agentie are acces la cele mai bune instrumente, resurse si strategii pentru a tine pasul cu schimbarea din peisajului SEO. nei strategii de succes.

Vrei sa stii cum poti obtine o vizibilitate excelenta in Google si mai multi vizitatori pe site? Scrie-ne folosind formularul de mai jos!

Ce este SEO?

25 aprilie 2018

SEO este abrevierea expresiei Search Engine Optimization, adica optimizarea pentru motoarele de cautare, si este unul dintre cele mai insemnate procese de promovare online.

SEO este responsabil de indexarea corespunzatoare a unui site de catre motoarele de cautare pentru a-i creste traficul calitativ. Acest domeniu, relativ nou, implica un set de operatiuni ce cresc organic vizibilitatea unui site si accesul acestuia la pozitii superioare in pagina de rezultate.

Ce presupune SEO, mai exact?

Atunci cand cineva cauta pe Google un anumit subiect, de regula un cuvant sau o expresie-cheie, motoarele de cautare intorc utilizatorului rezultate relevante pentru ceea ce a cautat – site-uri care vorbesc despre subiectul respectiv.

Daca lasam deoparte anunturile platite, care apar in sectiunea de linkuri sponsorizate ale motoarelor de cautare, primele site-uri pe care rezultatele cautarii ni le recomanda sunt cele pentru care s-a realizat o optimizare corespunzatoare, care au crescut organic ca pozitie si care respecta politicile Google.

De aceea, pentru ca un site sa fie vizibil si usor accesibil, trebuie sa apelezi la o firma de SEO pentru o optimizare corecta. In acest proces se iau in considerare toate elementele paginii ce urmeaza a fi optimizata – de la titlu, imagini, continut si arhitectura, la meta tag-uri si meta descrieri, URL –, astfel incat indexarea sa se faca conform algoritmilor motoarelor de cautare si sa aiba rezultatele scontate:  pozitii fruntase in rezultatele cautarilor.

Cum se realizeaza SEO?

Cum spuneam, toate elementele unui site sunt importante in optimizare. Cu toate acestea, exista si alti factori care influenteaza procesul SEO – domeniul din care face parte site-ul afacerii respective, pozitionarea in piata, competitia etc.

In functie de toate acestea, un specialist SEO realizeaza un audit complet pentru a putea stabili pasii de lucru necesari in site: remediere probleme existente, implementare strategii optime, recomandari de mentenanta pentru a pastra site-ul la capacitate maxima s.a.

Tehnici de optimizare

O optimizare corecta creste exponential popularitatea unui site pentru ca ii ofera posibilitatea sa apara in primele rezultate ale cautarilor, ceea ce implicit ii creste numarul de vizitatori si vanzari daca este cazul. Acest lucru se realizeaza prin tehnici de optimizare on page si off page.

Optimizarea on page presupune editarea si modificarea continutului unui site prin sugestii de imbunatatire si optimizare a modului sau de functionare.

Pentru ca fiecare element din pagina este analizat de catre motoarele de cautare, procedeele de optimizare on page se ocupa de optimizarea, printre altele, a tagurilor, descrierilor si cuvintelor-cheie. Astfel, este esentiala scrierea cu atentie a titlurilor si descrierilor, eliminarea greselilor, imbunatatirea vitezei de incarcare, optimizarea structurii de adrese URL si legaturi interne, prelucrarea si optimizarea imaginilor etc.

Sa ne oprim putin asupra cuvintelor-cheie. Trebuie precizat ca acestea joaca un rol extrem de important in procesul SEO, optimizarea pentru motoarele de cautare facandu-se pornind de la ele. Tocmai de aceea, alegerea lor se face printr-un proces strict, bazat pe o analiza a interesului de cautare realizata in prealabil (keyword research).

Odata alese, cuvintele-cheie trebuie mentionate de cateva ori in continutul site-ului, recomandat fiind ca densitatea de folosire sa se incadreze intre 0.5 si 2%. O utilizare mai frecventa poate fi suparatoare pentru utilizator, iar continutul clasificat drept spam de catre motoarele de cautare. Totodata, cuvintele si expresiile-cheie ar trebui sa poata fi folosite si in optimizarea off page, de aceea este necesara o atentie sporita in alegerea lor.

Optimizarea off page presupune procesul de link building, adica generarea de cat mai multe link-uri externe de calitate spre site-ul optimizat. Acest proces se realizeaza prin mai multe modalitati, cel mai indicat fiind sa fie aplicate manual deoarece instrumentele de automatizare a procesului de link building aduce dupa sine cresterea numarului de link-uri externe suspecte si, prin urmare, penalizarea site-ului de catre motoarele de cautare.

Printre modalitatile de link building amintim inscrierea in directoare de articole si distribuirea de articole, postari pe blog si marketingul in social media.

In cat timp se vad rezultatele?

Rezultatele incep sa apara imediat ce motorul de cautare a indexat paginile site-ului optimizat si le-a gasit relevante pentru un anumit cuvant sau expresie-cheie.

In cazul site-urilor fruntase pe o anumita segmentare, rezultatele pot aparea in cateva ore. In schimb, pentru cei care isi doresc sa intre pe o piata aglomerata, extrem de concurentiala, rezultatele vor fi vizibile dupa cateva luni. In general, este vorba despre aproximativ 6 luni, iar daca un anumit site este deja in primele rezultate si doreste sa isi depaseasca competitorii de pe pozitiile superioare, procesul poate dura chiar mai mult.

Pentru rezultate imediate, alternativa este reclama platita pe Google, prin sistemul publicitar Google Adwords. Reclamele de tip Adwords inseamna o prezenta constanta pe prima pagina de rezultate.

Afla mai multe despre AdWords.

Cu toate ca scopul final al procesului SEO este obtinerea primei pozitii in Google pentru un anumit cuvant sau expresie-cheie, optimizarea nu se opreste atunci cand acest lucru este realizat. SEO este un proces continuu si dinamic, fiind necesar si pentru mentinerea pozitiei obtinute, nu doar pentru urcarea in topul cautarilor.

Vrei sa fii pe primele pozitii in cautarile Google? Sau vrei sa stii cum sa iti surclasezi concurentii in mediul online? Intra in legatura cu un specialist SEO si afla cum ai putea sa-ti cresti traficul pe site prin servicii SEO profesionale!

Ce este AdWords?

25 aprilie 2018

In prezent, Google Adwords este una dintre cele mai populare forme de promovare online, care directioneaza spre site-ul tau publicul interesat de produsele sau serviciile pe care le oferi, prin afisarea de anunturi in sectiunea de linkuri sponsorizate ale motoarelor de cautare.

Ce este Google AdWords si cum functioneaza?

Google AdWords este sistemul de publicitate Google in care se liciteaza pentru spatiul unui anunt in search network si google display network. Prin acest tip de publicitate platesti doar in momentul in care un utilizator face click pe anuntul tau pentru a-ti accesa site-ul.

In functie de competitivitatea din momentul respectiv pe target-ul pe care licitezi si de relevanta anuntului si site-ului tau pentru publicul targetat, AdWords stabileste pozitia si costul pe un click.

Cat costa Google AdWords?

Exista multi factori care pot influenta costurile de publicitate AdWords, dupa cum am mentionat si mai sus, principalii factori fiind concurenta si relevanta campaniei de promovare. Tocmai de aceea bugetele de promovare se stabilesc in urma unui audit.

Afla mai multe despre costul unui campanii Adwords.

Cum functioneaza licitatia AdWords?

De fiecare data cand un anunt AdWords este eligibil pentru afisare in rezultatele cautarii, acesta trece prin licitatia publicitara. Licitatia determina daca anuntul va fi afisat sau nu, precum si pozitia pe care o va ocupa in pagina. Cum functioneaza aceasta licitatie?

  1. atunci cand cineva efectueaza o cautare, sistemul AdWords identifica toate anunturile ale caror cuvinte-cheie se potrivesc cu cautarea respectiva;
  2. dintre anunturile respective, sistemul le ignora pe cele care nu sunt eligibile, cum ar fi anunturile care vizeaza o alta tara sau anunturile respinse din cauza unei incalcari a politicii Google;
  3. dintre anunturile ramase, doar cele cu un punctaj general suficient de mare vor fi afisate. Punctajul general al anuntului reprezinta o combinatie intre suma licitata, calitatea anuntului, pragurile pentru punctajul general al anuntului, contextul in care utilizatorii efectueaza cautarea si impactul estimat al extensiilor si al altor formate de anunturi.

De cate ori se efectueaza o licitatie Google?

Licitatia are loc de miliarde de ori in fiecare luna. Rezultatele ii ajuta pe utilizatori sa gaseasca anunturi care sunt relevante pentru ceea ce cauta, iar agentii de publicitate intra in legatura cu potentialii clienti, la cele mai mici preturi posibile.

Ce inseamna CPC?

CPC sau cost-pe-click este suma pe care un agent de publicitate o plateste de fiecare data cand cineva face click pe anuntul AdWords.

Cum functioneaza CPC-ul?

CPC-ul tau este determinat de competitivitatea cuvintelor-cheie, de sumele maxime licitate si de scorurile de calitate.

Ce este scorul de calitate Google?

Scorul de calitate este un parametru pe care Google il foloseste pentru a determina cat de relevant si util este anuntul pentru utilizator, in baza CTR-ului anuntului, relevanta cuvintelor-cheie si calitatea landing page-ului tau. Cu cat scorul de calitate este mai mare, cu atat economisesti mai multi bani si obtii o pozitionate mai buna a anuntului.

Ce este pozitia anuntului in AdWords?

Pozitia anuntului este pozitia in rezultatele paginii motorului de cautare unde apare anuntul, in raport cu toate celelalte reclame.

Ce sunt cuvintele-cheie AdWords?

Cuvintele-cheie in AdWords sunt cuvintele si frazele pe care agentii de publicitate le liciteaza, in speranta ca reclamele lor vor aparea pe pagina de rezultate ale motorului de cautare (SERP), atunci cand oamenii cauta acele produse sau servicii. Daca vinzi pantofi online, de exemplu, ai putea licita pe cuvinte-cheie ca „pantofi dama” si „pantofi din piele”. Cautarea cuvintelor-cheie este procesul de utilizare a instrumentelor si datelor pentru a hotari care cuvinte-cheie sunt cele mai potrivite pentru a conduce traficul relevant catre anunturile si site-ul tau.

Ce este optimizarea pentru motoarele de cautare?

Optimizarea pentru motoarele de cautare sau, pe scurt, SEO este procesul de imbunatatire a vizibilitatii unui site in pagina de rezultate a motorului de cautare, prin metode organice. Acest lucru se poate face prin utilizarea cuvintelor-cheie in cadrul continutului, astfel incat un motor de cautare sa gaseasca si sa afiseze site-ul mai repede si cu mai multa acuratete.

Cum functioneaza reteaua de display Google?

Reteaua de display Google sau GDN este o retea foarte mare de site-uri ce permite ca Google sa plaseze anunturi display care ajung la peste 90% din toti utilizatorii Internetului. In general, agentii de publicitate considera click-urile din reteaua de display mai putin costisitoare decat cele din reteaua de cautare. Si in functie de metodele de targetare, CTR-ul poate fi ridicat si CPA-ul scazut.

Vrei sa stii cum ar putea publicitatea Adwords sa dea boost afacerii tale? Sau vrei sa stii care sunt cele mai relevante cuvinte-cheie pentru business-ul tau? Intra in legatura cu un specialist PPC si afla cum ai putea sa-ti cresti vanzarile printr-o campanie Adwords eficienta!

Cat costa o campanie Google Ads?

14 martie 2018

Desi este o intrebare indreptatita, raspunsul nu este chiar atat de simplu pentru ca, in principiu, nu exista un cost standard pentru campaniile Google Ads. De fapt, costurile pentru o astfel de campanie difera in functie de domeniu si cont, si este direct proportional cu strategia abordata.

Exista un minim ce trebuie investit in Google Ads?

Cu toate ca nu exista un minim ce trebuie investit in Google Ads, trebuie sa stii ca pentru fiecare cont in parte exista un prag de la care o campanie devine profitabila. Si asta pentru ca el se calculeaza in functie de mai multi factori, de la timpul de afisare, la numarul de servicii pe care vrei sa le promovezi si segmentul de acoperiere, sa numim doar cativa dintre ei.

Poti sa ai campanii pe cautare, campanii de remarketing, campanii pe display, campanii pe mobil etc. Toate acestea fiind impartite, la randul lor, pe alte categorii si subcategorii. Iar pe langa acesti factori, trebuie sa stii care este pragul de rentabilitate al afacerii tale si cati clienti iti permiti sa servesti.

Pentru ca o campanie Google Ads este unica, la fel ca si afacerea ta, ea implica costuri personalizate in functie de numarul de vizitatori pe care vrei sa-i aduci pe site, numarul de cuvinte-cheie pentru care doresti ca reclama ta sa fie afisata si costul pe click platit spre Google. Cu cat folosesti mai multe cuvinte-cheie, cu atat costurile pentru alimentarea campaniei vor fi, evident, mai mari.

In plus, calitatea unei campanii este extrem de importanta pentru ca ea determina in ce masura bugetul tau este utilizat intr-o maniera productiva. Lipsa de calitate a campaniei va atrage dupa sine costuri mai mari pe click-ul anumitor cuvinte-cheie, in aceste pierderi intrand si click-urile necalificate sau slab calitative.

De aceea este important sa-ti configurezi corect anuntul pentru a obtine cea mai mare rentabilitate a investitiei (ROI) si pentru a genera venituri imediate. Acest lucru se realizeaza prin cercetare permanenta, testare si evaluare, prin eliminarea cuvintelor-cheie care nu performeaza si pastrarea celor care conduc la cat mai multe conversii. Folosirea extensiilor de tip “click-to-call”, a insertiilor dinamice, impreuna cu A/B testing-ul, pot creste dramatic rata de click.

Costurile in AdWords si competitivitatea afacerii

Cu toate ca implica costuri mai mari, o campanie mai diversificata are o acoperire mai mare si potentialul de a atrage mai multi clienti. La fel se intampla si in cazul unui domeniu foarte competitiv; cu cat un domeniu este mai concurential, cu atat costurile sunt mai mari, dar avantajul este ca un domeniu cu multe cautari in Google iti pune la dispozitie numeroase informatii si solutii multiple de aplicat in campaniile Google Ads.

Practic, intr-o campanie Google Ads, totul este legat de comportamentul clientului (rata de conversie, rata de abandon, procentul vizitelor noi, a utilizatorilor reveniti in site, abonarea la newsletter), de masurarea informatiilor obtinute pe baza traficului din site si interpretarea acestora. Pentru ca lucrurile difera de la caz la caz, este important sa descoperi ce functioneaza pentru tine si sa imbunatatesti permanent strategia campaniei.

Iata de ce nu se poate raspunde cu exactitate la intrebarea “cat costa o campanie Google Ads?”. In linii mari, totul trebuie raportat la numarul de vizite, lucru care trebuie cercetat si optimizat in mod continuu, nu la bani in mod direct.

Plecand de la rapoartele obtinute, o agentie iti calculeaza costul final al campaniei Google Ads. In acesta intra bugetul investit lunar la Google, la care se adauga comisionul pentru managementul lunar si taxa de pornire a campaniei.

Breadcrumbs – definitie si importanta in SEO

17 iunie 2020

Termenul de breadcrumbs, tradus in limba romana ca firimituri de paine, se refera la o metoda prin care poti arata celor care acceseaza site-ul tau locul unde se afla.

Spre exemplu, daca citesti articolul Ce este un audit SEO? din categoria Articole SEO, de pe site-ul SEO-Factory, breadcrumbs pentru acest articol va arata astfel Home – Articole SEO – Ce este un audit SEO?.

Fiecare element are si un link atasat de acesta pentru a te putea ajuta sa intelegi unde te afli in acest moment pe site, dar si sa ajungi pe homepage sau in categoria Articole SEO printr-un singur click.

Desi pare simplu, pentru un magazin online cu zeci de categorii si mii de produse, breadcrumbs poate imbunatati bounce rate-ul, dar si poate genera indirect vanzari prin faptul ca face navigarea clientilor mult mai facila pe site.

Breadcrumbs in rezultatele motoarelor de cautare

Dupa cum poti vedea, in fotografia de mai jos, Google a decis sa foloseasca breadcrumbs in locul link-ului propriu zis.

breadcrumb rezultat google

Modul in care algoritmul Google alege sau nu sa afiseze aceste breadcrumbs in rezultatele de cautare nu este cunoscut public. Din experienta, putem spune ca breadcrumbs apar in general in momentul in care link-urile sunt prea lungi pentru a fi afisate sau in situatia in care algoritmul considera ca afisarea categoriei in locul link-ului poate aduce si o imbunatatire in ceea ce priveste CTR-ul.

In exemplul de mai sus pare ca se aplica a doua regula, cea in care Google vrea sa-i arate celui care a cautat ca pe acel site va gasi un tutorial despre cum sa faca o prezentare PowerPoint buna.

Cum verifici implementarea breadcrumbs pe un site

Folosind tool-ul de la Google Rich Results Test, poti vedea si tu daca site-ul tau poate afisa sau nu breadcrumbs in rezultatele motoarelor de cautare.

Atunci cand codul este implementat corect pe site, acesta va afisa un rezultat ca in cel din captura de ecran de mai jos.

breadcrumbs implementat corect

Cateva reguli de care sa tii cont in implementarea breadcumbs pe un site:

  • poti lua in calcul afisarea breadcrumbs doar in cod, fara a fi vizibile utilizatorilor, daca ai un site simplu, pe care cititorii pot nagiva usor inte articole si categorii;
  • pozitioneaza breadcrumbs deasupra sau in imediata apropiere a titlului;
  • in cazul in care ai mai mult de 3 elemente, evita includerea Home in breadcrumbs;
  • foloseste sageti, nu linii, atunci cand faci legatura intre elemente;
  • breadcrumbs nu inlocuiesc un meniu bine structurat;
  • nu folosi link catre pagina curenta.

Pentru a sublinia inca o data importanta breadcrumbs pentru Google, acestia au inclus in Google Search Console o sectiune speciala in care poti vedea anumite erori, dar si articolele indexate ca avand breadcrumbs corect declarate.

gsc breadcrumbs

Intrebari frecvente despre breadcrumbs

De ce ai nevoie pentru a integra breadcrumbs pe site-ul tau?

Utilizatorii de WordPress pot integra Breadcrumbs prin intermediul plugin-ului Yoast SEO. Exista si alte metode prin care poti face asta, important fiind faptul ca acestea sa fie recunoscute de Rich Results Test de la Google.

Breadcrumbs ajuta site-ul din punct de vedere SEO?

Avand in vedere faptul ca starea acestor elemente poate fi urmarita prin Google Search Console, dar si faptul ca Google afisaza breadcrumbs in pagina de rezultate, putem trage concluzia ca site-urile care au breadcrumbs integrat au un avantaj fata de cele care nu au.

Cate tipuri de breadcrumbs exista?

Exista trei tipuri de breadcrumbs: Breadcrumbs axate pe a tribute, Breadcrumbs axate pe rute si istoric si Breadcrumbs axate pe locatie si ierarhie.

Ai nevoie de o agentie care sa se ocupe de optimizarea site-ului tau? Foloseste formularul de mai jos pentru a cere o oferta comerciala!