Instrumente esentiale pentru identificarea si analiza cuvintelor cheie

In acest articol, vom detalia tot ce trebuie sa stii despre instrumentele (tool-urile) necesare pentru identificarea si analiza cuvintelor cheie care iti vor aduce traficul dorit pe site.

Vom aborda individual instrumentele de baza pe care agentiile de SEO le folosesc pentru a identifica interese de cautare si care si-au dovedit eficacitatea in timp. Trebuie totusi mentionat faptul ca aceste instrumente necesita o analiza initiala aprofundata a afacerii tale pentru a le folosi la potentialul lor maxim.

Analiza initiala

Pentru inceput, este recomandat sa realizezi o scurta analiza a competitorilor tai directi si indirecti pentru a identifica ce servicii ofera si in ce format, sau sa realizezi o campanie prin care sa ceri feedback de la clientii tai.

Rolul campaniei de feedback este acela de a afla cum au ajuns clientii tai sa gasească serviciile oferite de tine. Incearca sa identifici elemente specifice si de interes pentru acestia pentru a intelege mai bine intentia lor de cautare. Pentru a intelege mai bine terminologia si scopul intentiilor de cautare, iti recomandam articolul Care sunt intentiile de cautare si de ce sunt importante in strategia SEO.

Ca exemplu pentru aspectele de stabilit in analiza facuta, poti lua in considerare daca acestia te-au gasit deoarece au cautat materialul din care produsul tau este realizat, locul unde produsul tau este amplasat, informatii cheie si unice despre un subiect sau ce tip de cautari care nu au în mod direct legatura cu serviciile tale i-au adus pe pagina ta.

Aceasta analiza initiala te ajuta sa identifici posibile cuvinte cheie pe care competitorii tai sau clientii le-au folosit, caracteristici pe care le vei insera în instrumentele de identificare a cuvintelor cheie.

Totodata, prin restrangerea si identificarea cuvintelor cheie negative sau nepotrivite, te asiguri ca strategia ta se axeaza precis pe o intentie relevanta de cautare pentru afacerea ta.

Acest proces de filtrare asigura ca produsul/pagina ta este asociata doar cu cuvinte cheie care sunt relevante pentru tine.

Sa luam urmatorul exemplu: daca produsele pe care tu le oferi sunt high-end, cuvintele cheie care includ termeni precum ”ieftin”, ”second-hand” sau ”pret” (desi iti pot aduce un trafic mai mare pe site) iti pot aduce si vizite care nu se vor transforma in conversii.

Hai sa vedem in continuare cum iti alegi cuvintele cheie!

1.         Google Keyword Planner

Google Keyword Planner este, poate, cel mai cunoscut instrument pentru cautarea cuvintelor cheie. Prin intermediul lui, poti identifica cuvinte cheie cu potential ridicat, ajutandu-te sa te conectezi cu audienta potrivita si sa-ti optimizezi continutul pentru rezultate maxime.

Trebuie mentionat faptul ca acest instrument se regaseste in platforma Google Ads, iar pentru a-l accesa vei avea nevoie de un cont.

Keyword Planner iti arata numarul de cautari pe care un cuvant cheie sau o sintagma le inregistreaza intr-o luna. Pentru mai multe detalii despre cum poti realiza analiza unui interes de cautare in Keyword Planner, poti accesa acest articol.

In imaginile de mai jos, poti vedea volumul de cautari pe care le inregistreaza un cuvant cheie, precum si altele similare celui cautat. Folosind un cont basic de Google Ads, cuvantul cheie „firma SEO” apare ca avand intre 100 – 1.000 de cautari pe luna.

firma seo – Google Ads basic
firma seo – Google Ads basic

Pentru agentiile de marketing digital care ofera servicii de Google Ads, aceste volume de cautari sunt mai specifice in Keyword Planner, deoarece au acces la un cont de business. Mai jos se poate vedea ca „firma SEO” are 260 de cautari pe luna.

(firma seo – Google Ads pentru agentiile de marketing)

2.         Google Trends

Acest instrument ofera o perspectiva asupra evolutiei volumului de cautari in timp, permitandu-ti sa-ti adaptezi strategiile in functie de tendinte si sa ramai in pas cu schimbsrile din domeniul tau de activitate.

Este esential sa realizezi o analiza a cuvintelor cheie cu cele mai mari volume de cautari pentru a vizualiza daca produsele oferite sunt din ce in ce mai cautate sau nu. Evident, daca produsele oferite nu mai au cautare, trebuie sa-ti optimizezi strategiile de marketing in consecinta.

Trendul căutărilor pentru Samsung Galaxy S9 – Google Trends
Trendul cautarilor pentru Samsung Galaxy S9 – Google Trends

3.         Autocomplete

Aceasta functionalitate, care poate fi considerata un instrument in identificarea intereselor de cautare, este poate cea mai directa si rapida abordare, ce-ti arata cum cauta utilizatorii anumite lucruri pe internet.

In motorul de cautare Google incepi sa scrii ceea ce consideri ca potentialii tai clienti cauta, iar Google iti va oferi finalul sintagmei, precum si alte variante care sunt cautate. Dezavantajul este ca nu iti ofera si un volum exprimat in cifre al cautarilor pe care le au cuvintele cheie respective.

            (rezultatele autocomplete pentru caciula – Google)

4.         Google Search Console

Un alt instrument deosebit de relevant pentru monitorizarea performantei site-ului tau este Google Search Console. In prima faza, daca nu ai domeniul (site-ul) tau conectat cu GSC, este recomandat sa o faci cat mai repede posibil pentru a colecta istoric si pentru a vizualiza performanta integrala.

Pentru a permite accesul la GSC, iti recomand sa citesti articolul Cum permiti accesul la contul de Google Search Console.

In sectiunea de Performance sau Search Results (sub graficul de performanta) poti vizualiza ce cuvinte cheie au adus clienti pe pagina ta, precum si pe ce pagina de site. Aceste cuvinte cheie se monitorizeaza si se coreleaza in timp. Fara o implementare rapida a Google Search Console (GSC), aceste date nu vor putea fi analizate.

(cuvinte cheie / queries cautate de utilizatori pentru a ajunge pe paginile SEO Factory – GSC)

5.         Campanii Google Ads

Aceste campanii platite au rolul de a afisa site-ul csruia i se face promovare in rezultatele de cautare (SERP) afisate in Google. Ele functioneaza pornind de la cateva cuvinte cheie de baza, care vor genera si alte cautări pe care potentialii clienti le folosesc si de care poate nu erai constient.

Pentru a vizualiza aceste cuvinte cheie, este necesar sa accesezi in partea din dreapta sectiunea de Insights & Reports, urmata de subsectiunea Search Terms. Alegand campania de Ads dorita, totalitatea cuvintelor cheie folosite care au dus la afisarea reclamei tale va fi afisata impreuna cu toate datele aferente: numarul accesarilor, rata de conversie, costul pentru fiecare click etc.

Printre aceste instrumente de identificare si analiza a cuvintelor cheie, mai putem mentiona Keyword Magic Tool de la Semrush, precum si Keyword Generator de la Ahrefs. Desi aceste instrumente sunt gratuite si usor de utilizat, trebuie mentionat faptul ca instrumentele anterior mentionate (Keyword Planner, Google Autocomplete, GSC si campaniile Google Ads) sunt dezvoltate de catre Google, iar datele lor sunt mult potrivite pentru promovarea in Google.

Desi poate parea coplesitor, intelegerea pe deplin a acestor instrumente asigura ca strategia ta de SEO si de marketing digital sunt informate, adaptate la tendintele actuale si optimizate pentru a-ti atinge obiectivele de marketing.

Pentru mai multe informatii sau consultanta prinvind promovarea afacerii tale in mediul online, nu ezita sa ne contactezi!

Care sunt intentiile de cautare si de ce sunt importante pentru strategia SEO

O mare parte dintre cei care cumpara produse online trec printr-o faza de research in care cauta informatii despre produsele sau serviciile pe care doresc sa le achizitioneze.

Atunci cand vorbim de SEO, avem de-a face cu ceea ce in engleza se numeste search intent. In traducere, vorbim despre intentia cu care a fost facuta cautarea. Aceasta poate fi: de navigare, comerciala, tranzactionala sau informationala.

Spre exemplu, un site ecommerce nu poate satisface toate aceste intentii de cautare doar prin categoriile si produsele prezente pe site.

Intentia de navigare este atunci cand cineva cauta brandul pe Google pentru a accesa primul rezultat. In cazul acesta, nu mai este nevoie sa scrie intreaga adresa a site-ului in browser.

Intentia tranzactionala este foarte asemanatoare cu intentia comerciala. Ambele prespun ca persoana care cauta un anumit produs sau serviciu este gata sa achizitioneze. Cu toate acestea, intentia tranzactionala este atunci cand utilizatorul este decis 100% sa cumpere, iar cea comerciala atunci cand cauta produse foarte asemenatoare pentru a lua o decizie finala in functie de pret/specificatii.

Sa luam ca exemplu intentia de cautare in cazul unui telefon mobil. Intentia tranzactionala va fi o cautare specifica, cum ar fi Samsung Galaxy S20 Ultra 5G 128 GB pret, in timp ce intentia comerciala va fi mai generala: Samsung Galaxy S20, deoarece cumparatorul mai are nevoie de cateva informatii comerciale pentru a lua o decizie.

Atunci cand vorbim despre intentia informationala insa, ne referim la continutul creat pentru a satisface nevoia celui care cauta, de a afla informatii despre un anumit produs sau serviciu sau despre problema pe care o vrea rezolvata.

Continuand cu exemplul de mai sus, o cautare informationala despre Samsung Galaxy S20 se poate termina cu review, pareri, exemple poze etc.

Alte articole de tip informational pot fi pur si simplu la modul generalist: cum faci poze bune cu un telefon mobil.

Totusi, daca un site de ecommerce doreste sa obtina mai mult trafic din continut informational, va insista pe postarile de blog, unde va publica review-uri si informatii despre produse.

In concluzie, este important ca un specialist SEO sa stie care este intentia de cautare pentru anumite cuvinte cheie deoarece aceasta va influenta modul in care paginile vor fi optimizate.

Autoritatea domeniului

Care este diferenta dintre DA si DR (Domain Authority si Domain Rating)

DA si DR sunt doi metrici diferiti care stabiliesc autoritatea unui domeniu, autoritate notata cu un numar de la 0 la 100, in functie de mai multe criterii despre care vom vorbi in continuare.

DA – Domain Authority sau autoritatea site-ului este un scor stabilit de MOZ luand in considere mai multi factori interni si externi. Altfel spus, MOZ determina scorul DA printr-un algoritm de machine learning care calculeaza numarul de backlik-uri, domenii care fac trimitere catre un anumit site si alti factori On-Site.

DR – Domain Rating este nota data site-urilor de ahrefs, in functie de backlink-urile pe care le primesc din partea altor site-uri, dar tine cont si de profilul de backlink-uri ale site-urilor care fac trimiterea.

Pe scurt, DR este calculat strict tinand cont de Off-Site SEO si nu ia in considerare aspecte precum continutul, vechimea articolelor, numarul de articole etc.

Autoritatea unui domeniu poate fi verificata accesand diferite tool-uri online sau direct pe site-urile ahrefs.com si moz.com. Mai multe informatii despre verificarea autoritatii am scris in acest articol.

De tinut minte este faptul ca atat DA, cat si DR sunt note date site-ului de organizatii care nu au o legatura directa cu Google. Prin urmare nu sunt niste cifre care influenteaza algoritmul Google.

DA si DR pot fi folosite pentru a compara site-urile. Cel mai adesea, site-urile cu autoritate mare rankeaza mai bine cu toate ca nu exista o legatura directa intre DA, DR si SERP.

Alaturi de DA si DR gasim, tot la MOZ si ahrefs, si PA si UR. Asemenea scorului de autoritate pentru domeniu, PA si UR au fost concepute pentru a determina autoritatea unui URL (a unei pagini de pe site). Trebuie sa stii ca paginile unui website nu sunt egale in ceea ce inseamna autoritate, unele vor avea autoritate mai mare sau mai mica in functie de backlink-urile care fac trimitere directa catre ele.

Desi nici aici nu exista o legatura directa intre algoritmul Google si scorurile PA si UR, paginile care au scoruri mari tind sa rankeze mai bine in SERP decat cele care au scoruri mai mici.

In concluzie, autoritatea unui domeniu sau a unei pagini este un punct de pornire in research-ul pentru campania de link building. Totodata, sunt indicatori ce pot fi folositi pentru a analiza un site din punct de vedere SEO fata de competitie.

Cu toate acestea, pentru a stabili puterea unui backlink, specialistii SEO trebuie sa ia in considerare mai multi factori, precum nisa site-ului de unde vin link-urile, calitatea continutului si raportul de continut editorial vs. advertoriale.

Cum trimiti un link spre indexare catre Google

Exista mai multe metode prin care un link poate fi trimis catre Google spre indexare, cea mai usoara fiind crearea unui sitemap si urcarea lui in Google Search Console.

In acest articol vorbim despre sitemap si despre modalitatile prin care poti cere sau grabi indexarea unui link.

Pe langa metoda mentionata mai sus, o a doua modalitate directa prin care se poate influenta indexarea unui link este trimiterea unei cereri de indexare/reindexare in Google Search Console.

In afara de aceste doua metode directe, trebuie sa mentionam si o a treia, indirecta: atragerea de backlinkuri.

Toate metodele amintite sustin campania de optimizare SEO printr-o indexare rapida a paginilor si grabeste feedback-ul pe care il primesc specialistii SEO de la Google. Astfel, nu se asteapta saptamani sau poate chiar luni pentru ca o pagina sa fie indexata. Mai mult decat atat, se poate vedea intr-un timp relativ scurt pozitia initiala care ii este atribuita paginii. Acest lucru este util in crearea unei strategii SEO orientata spre atragerea traficului organic.

Sitemap

Sitemap-ul este harta intregului site si ajuta motoarele de cautare sa navigheze mai usor printre toate paginile unui website, fara a depinde de link-uri interne si backlink-uri.

Asa cum se poate observa si din imaginea de mai jos, tot ce trebuie sa faci este sa copiezi URL-ul acestui sitemap si sa ii dai Submit catre Google in Search Console.

Dupa confirmarea acestui sitemap, site-ul va fi vizitat in scurt timp de robotii Google care vor verifica paginile si vor decide daca acestea merita sa fie rankate sau nu.

Cerere de indexare

In cazul in care publici un articol de stiri sau faci modificari unei pagini (continut sau meta descrieri) si ai nevoie ca Google sa viziteze mai repede doar acea pagina, exista optiunea de a face o cerere de indexare.

Aceasta cerere se face tot in Google Search Console, unde trebuie sa copiezi URL-ul pe care il vrei indexat in sectiunea Inspect URL si sa apesi butonul REQUEST INDEXING, asa cum explicam in imaginea de mai jos.

Dupa apasarea butonului REQUEST INDEXING, pagina va fi scanata rapid de un tool si va fi pusa in asteptare pentru a i se reconsidera statusul de indexare si pozitia in rezultatele cautarilor.

La finalul scanarii, vei observa mesajul: URL was added to a priority crawl queue. Submitting a page multiple times will not change its queue position or priority. Asta inseamna ca indiferent de cate ori trimiti pagina spre reindexare, ordinea in care paginile sunt verificate de Google nu se schimba. Acest lucru este important de mentionat deoarece exista perioade in care, chiar si cu aceasta metoda de indexare, dureaza mai multe zile pana cand Google viziteaza un URL, iar acesta apare in rezultatele de cautare cu modificarile aferente.

Cerere de indexare

Link-urile provenite de la alte site-uri, mai ales site-uri cu autoritate, reprezinta o buna metoda de a forta indexarea unei pagini mai repede, dar si de a-i creste acesteia autoritatea si pozitia in rezultatele de cautare.

Atunci cand un crawler de la Google ajunge pe un site care face o trimitere catre site-ul tau printr-un link, acel crawler va urmari link-ul si va ajunge pe site-ul tau. Prin urmare va grabi procesul de scanare, indexare si rankare a paginii.

Acestea sunt cele mai folosite trei metode de a indexa rapid o pagina noua sau modificarile facute unei pagini, iar daca ai nevoie de ajutor pentru optimizarea SEO a site-ului tau, iti stam la dispozitie. Cere o oferta personalizata aici!

Cum verifici autoritatea unui website?

Autoritatea unui site este determinata de cateva tool-uri SEO, printr-o nota de la 0 la 100, 0 reprezentand autoritatea unui site abia infiintat, iar 100, un numar la care nici Facebook sau Google nu par sa ajunga.

In acest articol vom explica procesul de verificare a autoritatii site-ului si care sunt metricii care trebuie luati in calcul in campaniile de Link Building.

Spuneam la inceput ca exista mai multe tool-uri SEO care stabilesc autoritatea site-urilor. Si asta pentru ca Google nu face publica autoritatea lor. Astfel, diferite organizatii au inceput sa isi faca propriul algoritm pentru a descoperi de ce un site este mai bun decat celalalt.

Spre exemplu, MOZ are DA (Domain Authority), aHrefs are DR (Domain Ranking), iar Semrush are AS (Authority Score).

Nu va fi un articol in care ne dam cu parerea cine are cel mai bun sistem de notare. Adevarul este ca fiecare dintre aceste sisteme vine cu plusuri si minusuri, dar daca nu compari mere cu pere (DA cu DR, DR cu AS, sau AS cu DA), atunci poti diferentia site-urile intre ele. Din punct de vedere SEO, un site cu 50 DA are o autoritate mai mare decat un site cu 30 DA.

DA de la MOZ este sistemul cel mai popular de masurare si pentru ca este cel mai popular, in continuare ne vom referi la el. MOZ calculeaza autoritatea pe baza backlink-urilor pe care la are un site, dar si pe estimari ale traficului si alte variabile precum continutul, gradul de optimizare On-Site etc.

emag canonical

Cum verifici autoritatea site-ului

Pentru a verifica autoritatea unui site, trebuie sa accesezi moz.com. In meniu exista o zona dedicata tool-urilor SEO gratuite, denumita Free SEO Tools, unde iti poti analiza gratuit domeniul.

Dupa cum poate fi observat si in poza de mai jos, aceasta analiza ofera informatii cu privire la DA, numarul de link-uri care fac trimitere spre radacina site-ului, cat si Spam Score.

De asemenea, trebuie sa mentionam si faptul ca aceasta modalitate de a stabili autoritatea site-urilor este doar o baza in SEO, nicidecum singurul element din strategia de Link Building.

Valoarea unui site trebuie stabilita in functie de mai multi factori, printre care DA, calitatea continutului, Spam Score, dar si nisa pe care activeaza site-ul. Spre exemplu, un site care posteaza retete va avea o autoritate mai buna in zona de cooking decat un site de tehnologie.

In concluzie, autoritatea unui site poate fi masurata cu diferite tool-uri gratuite de pe internet, dar valoarea acestuia pentru Link Building sau parteneriate trebuie stabilita de un specialist SEO.

Care este rolul canonical tag in SEO

Tag-ul canonical este folosit pentru a arata motoarelor de cautare ce pagina sa considere ca principala in cazul in care informatia se repeta in mai multe locuri. Cu alte cuvinte, canonical URL indica pagina care trebuie indexata.

In contextul in care continutul duplicat poate face rau site-ului, tag-ul canonical vine in ajutorul proprietarilor de website-uri marcand pagina principala, asa incat continutul duplicat sa nu mai reprezinte o problema.

Cu toate acestea, continutul duplicat trebuie evitat pe cat de mult posibil. Desigur, exista si situatii in care acest lucru nu se poate realiza. Cateva dintre aceste situatii sunt prezentate mai jos, alaturi de bunele practici de folosire a tag-ului canonical.

Un bun exemplu de folosire a canonical tag sunt magazinele de ecommerce. Deoarece fiecare produs are mai multe filtre sau chiar URL-uri diferite (fiind in mai multe categorii), este nevoie de un tag canonical pentru a identifica pagina principala pe care acel produs poate fi gasit.

Spre exemplu, putem avea doua pagini ale aceluiasi produs: magazin.ro/brad-de-craciun si magazin.ro/promotii/brad-de-craciun. In aceste doua cazuri, pentru noi, este clar care este URL-ul principal insa Google si alte motoare de cautare au nevoie o directiva care sa explice algoritmului ce varianta ar trebui indexata si ce varianta nu.

Sa luam cazul eMag. Atunci cand vorbim de categorii, putem observa cum filtrele aplicate pe un produs sunt cu tag-ul noindex, iar canonical face trimiterea catre URL-ul principal al categoriei.

emag canonical

Nici site-urile de continut nu scapa de necesitatea folosirii canonical tag intrucat platformele in care sunt create pot genera pagini suplimentare pentru utilizatori. Spre exemplu, site-urile care au un homepage static si nu au canonical tag declarat risca sa aiba indexate zeci de rezultate sub forma site.ro/page/1, 2, 3, etc.

O alta utilitate a tag-urilor de tip canonical o regasim la agregatoarele de articole si stiri. Spre exemplu, Yahoo News aduna stiri din intreaga lume pe news.yahoo.com, de pe mii de site-uri, dar la o analiza a articolelor putem observa ca ofera canonical spre site-ul sursa.

Yahoo nu foloseste si tagul noindex deoarece doreste ca articolul de pe news.yahoo.com sa apara in motoarele de cautare. Cu toate acestea, facand trimiterea canonical catre insider.com, sansele sunt minime ca Yahoo sa depaseasca Insider in rezultatele de cautare.

yahoo canonical

In concluzie, canonical tag ajuta motoarele de cautare sa descopere pagina pe care vrei sa o indexezi, indiferent de cate filtre pot fi aplicate pe un produs sau cate variante de URL are site-ul tau. Cu toate acestea, chiar daca acest canonical tag elimina problemele de continut duplicat, site-ul trebuie sa fie cat mai simplu ca arhitectura pentru a optimiza bugetul de crawl si pentru a ajuta utilizatorii sa gaseasca paginile pe care le cauta intr-un timp cat mai scurt.

 

Cat costa o campanie de optimizare SEO?

Cat costa o campanie de optimizare SEO?

Majoritatea proprietarilor de businessuri online stiu ca SEO este o modalitate buna de a-si dezvolta afacerea deoarece acest canal genereaza cele mai calitative lead-uri. Insa, cei care nu au avut pana acum o campanie SEO nu stiu ce costuri implica sau la ce rezultate sa se astepte.

Probabil te numeri si tu printre ei daca ai ajuns pe acesta pagina. Poate ti s-a intamplat sa soliciti o oferta SEO din partea unei agentii sau vrei sa afli daca acest tip de promovare este potrivit pentru afacerea ta.

Ai ajuns unde trebuie. In cele ce urmeaza vom incerca sa facem lucrurile cat mai simple pentru tine si sa iti oferim cateva informatii extrem de valoroase din interior despre industria SEO, ca sa stii cum sa evaluezi beneficiile optimizarii site-ului si sa intelegi de ce nu gasesti un raspuns clar la intrebarea „Cat costa o campanie de optimizare SEO?

Pentru ca timpul este valoros si ca sa iti facem munca mai usoara, am structurat informatia in cateva subcapitole. In acest fel poti alege partea care te intereseaza mai mult si care crezi ca te poate ajuta sa iei o decizie in privinta contractarii serviciilor SEO. Sau, de ce nu, poti invata cateva tehnici SEO pe care sa le aplici chiar tu businessul tau.

1. Este SEO potrivit pentru website-ul/ businessul meu?

Fiind o agentie de SEO, inclinam sa credem ca da, SEO este perfect pentru afacerea ta insa lucrurile nu sunt chiar atat de simple. Inainte sa raspundem cu certitudine, exista cativa factori care trebuie analizati pornind de la specificul afacerii tale.

1.1 SEO si afacerile cu interes mic de cautare sau inexistent.

SEO este o investitie pe termen mediu si lung care poate da roade pentru multi ani de acum incolo, dar numai daca utilizatorii de internet continua sa iti caute produsele/serviciile online si numai daca ai bugetul necesar pentru a investi in servicii SEO profesionale.

Pe scurt, SEO se raporteaza la un interes de cautare. Daca nu exista interes de cautare in online nu avem de ce sa vorbim despre SEO.

Asta inseamna ca SEO nu este recomandat pentru produsele/serviciile care nu prezinta un interes de cautare in online. Hai sa vedem de ce!

Exista situatii in care o pagina din site-ul tau se afiseaza pe prima pagina a rezultatelor Google, dar poate nimeni in afara de tine nu cauta cuvantul cheie pe care tu l-ai folosit. La fel stau lucrurile si in cazul in care vinzi un produs sau un serviciu nou pe piata de care oamenii nu au aflat inca. In ambele cazuri, SEO nu este potrivit pentru tine.

Daca produsul sau serviciul tau rezolva o problema frecvent cautata de utilizatori in Google, poti crea campanii de marketing bazate pe continut pentru a crea awareness – poti incepe cu o campanie pe YouTube, pe retelele sociale sau poti colabora cu diferiti influenceri din domeniul tau de activitate care sa creeze notorietatea de care ai nevoie.

1.2 SEO si afacerile cu bugete reduse de marketing.

Sa stabilim de la bun inceput – SEO costa bani.

Nu de putine ori, companii care nu au bugetul necesar pentru SEO dar doresc sa beneficieze de avantajele acestui canal generator de trafic organic aleg sa foloseasca ”servicii SEO ieftine” care nu au stabiliti indicatori clari de performanta.

Problema acestor servicii ieftine este ca rezultatele sunt pe masura banilor investiti. Neavand bugetul necesar pentru a efectua treaba intr-un mod eficient, o campanie ieftina poate aborda tactici SEO Black Hat pentru a produce efectul dorit. Acestea includ dar nu se limiteaza la:

Backlink-uri spam/toxice generate de campania Off-Page;
Abuz de cuvinte cheie in continut;
Manipularea CTR-ului de catre boti.

Cu toate ca aceste trucuri SEO pot da roade pe termen scurt, de cele mai multe ori ajung sa aiba o influenta nefasta si sa conduca la eliminarea completa a site-ului tau din rezultatele Google.

Nu recomandam acest tip de promovare insa, in functie de nevoile businessului tau, doar tu esti in masura sa dezici daca merita sa le folosesti sau nu.

Iata la ce ne referim:

Sa presupunem ca detii o firma de curatenie si doresti rezultate intr-un interval foarte scurt de timp pentru a-ti putea sustine businessul. Prin rezultate ne referim la contacte de la potentiali clienti care cauta servicii de curatenie. In acest caz, nu avem prea multe argumente care sa sustina ca o campanie SEO ieftina ce foloseste tehnici Black Hat nu o sa fie eficienta.

De ce?

Pentru ca pe termen scurt satisface nevoia ta de contacte care pot genera potentiali clienti. Bine, e posibil ca dupa o perioada de timp site-ul sa nu mai apara deloc in Google, dar asta e alta poveste.

In cazul in care nu ai bugetul necesar pentru contractarea unor servicii SEO de calitate, recomandarea noastra este sa inveti sa faci singur SEO. Poti incepe cu tehnici simple dar sanatoase de SEO care sa conduca la o crestere reala a businessului tau, in loc sa folosesti tactici cu risc ridicat care sa creeze mai multe probleme pe termen lung.

O alta solutie ar fi sa folosesti campanii de Google Ads care targeteaza interesul de cautare relevant pentru tine.

1.3 Cand SEO este cea mai buna optiune.

In continuare, hai sa vedem cand SEO este cea mai potrivita metoda de promovare.

In SEO totul se reduce la intentia utilizatorului. De exemplu, atunci cand cineva cauta pe Google ”service masina de spalat”, acesta este mult mai probabil sa te contacteze spre deosebire de un utilizator de pe Facebook care a intrat pe site dintr-o recomandare a prietenilor sau dintr-un anunt platit.

Acesta este motivul pentru care intentia de achizitie prezenta in traficul din SEO este mult mai buna comparativ cu celelalte. Cu timpul, acest lucru o sa fie validat si de rata de conversie prezenta in canalul organic.

Fiind o strategie pe termen lung, SEO genereaza conversii si dupa finalizarea campaniei, prin pozitionarea site-ului in primele rezultate ale cautarilor pe Google, pe un interes de cautare relevant domeniului de activitate. SEO se transforma astfel intr-o investitie profitabila pentru business.

Increderea utilizatorilor in rezultatele Google este foarte ridicata, peste 90% din cei care fac o cautare isi satisfac nevoia accesand rezultatele de pe prima pagina. Cu cat site-ul tau primeste mai multe accesari relevante, cu atat va capata mai multa autoritate in domeniul tau de activitate.

Rezultatele SEO sunt complet monitorizabile prin Google Analytics si Google Search Console.

2. Cum platesc pentru SEO?

Dupa cativa ani buni de experienta in domeniu, am identificat 3 metode principale de plata pentru piata serviciilor SEO din Romania. In continuare, discutam despre avantajele si dezavantajele fiecareia dintre ele.

2.1. Abonament lunar

PRO – prin aceasta metoda o agentie SEO ajunge sa inteleaga foarte bine industria in care activezi, reusind astfel sa descopere si sa implementeze cele mai potrivite metode pentru tine. Totodata, poate afla in mod continuu noi interese de cautare care duc la generarea de conversii.

CONTRA – Necesita semnarea unui contract pe o perioada mai lunga de timp.

Serviciile SEO cu plata sub forma de abonament lunar se preteaza pentru companiile care doresc un parteneriat cu o agentie care sa le ajute sa isi dezvolte afacerea pe termen lung. In acest abonament lunar sunt incluse toate costurile necesare unei campanii de SEO.

O agentie SEO are o predictibilitate a veniturilor lunare, iar acest lucru ii permite sa aloce persoane dedicate care sa inteleaga si sa analizeze in profunzime interesul de cautare pe care potentialii clientii il cauta pe Google. Totodata, va identifica noile tendinte din industrie si va avea un plan de actiune detaliat pentru a obtine o vizibilitate crescuta bazata pe un interes de cautare relevant.

Pe scurt, vei avea “angajatul” perfect in cadrul firmei care isi dedica 100% din timp pentru campaniile SEO si care este la curent cu cele mai recente actualizari ale algoritmului Google pentru a obtine o pozitionare a businessului tau in motoarele de cautare.

Daca businessul face parte dintr-o industrie competitiva in care concurenta este activa, resursele pe care le pune la dispozitie un abonament lunar pot face diferenta.

Singurul dezavantaj al acestui tip de colaborare este reprezentat de durata contractuala. De multe ori, acestea se realizeaza pe 12, 16 sau 24 de luni.

2.2. Cost pe ora (consultanta)

PRO – Iti este permis accesul la informatii si sfaturi valoroase pentru tine in calitate de proprietar de business sau pentru departamentul intern de marketing. Acest tip de colaborare este recomandat si afacerilor cu bugete mici de promovare.

CONTRA – Ai nevoie de o persoana care sa gestioneze si sa implementeze strategiile recomandate si de diverse tool-uri de SEO pentru analiza si monitorizarea campaniilor. Aceste tool-uri sunt, de regula, contra cost. Pe langa asta, consultanta presupune o analiza de ansamblu, ceea ce inseamna ca nu exista un specialist SEO care sa isi dedice suficient timp pentru domeniul tau de activitate pentru a-ti obtine rezultate maxime.

Procesul de consultanta Seo este ideala pentru companiile cu o echipa interna de marketing care nu are suficienta experienta in SEO si care doreste sfaturi specializate cu privire la directia corecta spre cresterea traficului.

Tu ca business activezi intr-o singura industrie, specialistul SEO are acces la mai multe industrii, ceea ce inseamna ca are mult mai multe informatii despre ce functioneaza pe online, informatii care ar putea fi relevante si pentru tine.

Consultatia SEO se desfasoara, de obicei, prin intermediul unui serviciu online, ca Skype sau Zoom, si consta in parcurgerea obiectivelor de marketing, la care se vor gasi solutii SEO. Valoarea pe care o poti obtine din aceasta consultanta poate schimba complet jocul, mai ales daca ai o echipa de specialisti in marketing care poate pune in aplicare sfaturile oferite.

Un alt dezavantaj al angajarii unui consultant SEO este ca vei fi complet responsabil de gestionarea proiectului.

Daca SEO nu este principala ta activitate sau a departamentului de marketing, o agentie SEO va fi mult mai eficienta si mai rapida in implementarea actualizarilor necesare care sa genereze rezultate, deoarece o face zilnic. Acest lucru iti permite tie si/sau angajatiilor tai sa alocati mai putin timp actiunilor necesare pentru optimizarea site-ului si mai mult timp afacerii propriu-zise.

2.3 Cost pe proiect

PRO – Este potrivit pentru orice tip de buget.

CONTRA – Pentru a putea dezvolta o campanie SEO de succes, indicatorii de performanta trebuie stabiliti foarte clar, fara a se lasa loc de interpretare. In acest fel, presiunea finalizarii proiectului, care poate conduce la aplicarea de tactici Black Hat, este diminuata.

Desi plata pe proiect este foarte atractiva pentru proprietarii de afaceri online cu mai putina experienta, care cauta rezultate rapide si eficiente, realitatea este ca aceste servicii pot fi adesea periculoase pentru domeniul site-ului sau chiar pentru afacerea ta.

Problema in acest tip de colaborare este ca agentia SEO sau colaboratorul trebuie sa isi duca la bun sfarsit treaba, ceea ce inseamna ca e posibil sa isi asume riscuri ridicate pentru a obtine rezultate.

Nu spunem ca nu exista si performanta in acest tip de colaborare, recomandam doar sa te informezi corespunzator despre ce inseamna SEO si sa imparti proiectul pe task-uri bine definite.

Retine, SEO se imparte in activitati ON-site si OFF-site. Un exemplu de task pe care ai putea sa il stabilesti intr-o colaborare cu plata pe proiect ar fi optimizarea si dezvoltarea de landing page-uri care sa targeteze un interes de cautare.

Daca bugetul de promovare este redus, iti recomandam sa te indrepti catre campaniile PPC prin Google Ads. Acest tip de promovare exclude riscul de a fi penalizat de Google. Totodata, iti protejeaza numele de domeniu si reputatia in online pentru atunci cand vei avea bugetul necesar pentru a investi in servicii SEO de calitate.

Un ultim sfat.

Daca o campanie de PPC bazata pe interes de cautare nu genereaza rezultate sau conversii, nici campania SEO nu va genera.

Ambele tipuri de promovare se bazeaza pe interes de cautare, interes de cautare pe care il acopera, ceea ce inseamna ca serviciile/produsele tale nu sunt vandabile in acest fel.

3. Valoarea costurilor SEO in Romania

3.1 Costurile cu o agentie SEO

Un abonament lunar perceput de o agentie SEO poate sa varieze intre 500 si 6000 eur/luna, in functie de timpul alocat proiectului si de indicatorii de performanta urmariti.

Rezultatele si perioada contractuala variaza de asemenea in functie de industria si tipul de website.

De exemplu, SEO pentru magazinele online (eCommerce) necesita mai mult timp de lucru la site pentru imbunatarirea aspectelor tehnice comparativ cu un site B2B sau B2C de generare de lead-uri.

De obicei, site-urile bazate pe generare de lead-uri au nevoie de mai putin timp de lucru la site, dar si aici totul depinde de competitia din industrie.

3.2 Costurile de consultanta

Firmele care apeleaza la consultatii SEO folosesc aceste servicii pentru a obtine feedback-ul necesar care sa le ajute in orientarea corecta ca campaniilor de marketing.

Pretul unui consultant SEO depinde de nivelul de experienta si de domeniul specific de expertiza al acestuia; te poti astepta la un cost cuprins intre 100 eur/ora si 1000 de eur/ora.

Este recomandabil sa alegi un consultant care a mai fost implicat in proiecte din aceeasi industrie sau in una similara, asa incat sa iti cunoasca domeniul foarte bine si, important, asigura-te ca nu lucreaza in acelasi timp cu un concurent direct de-al tau.

3.3. Costurile pe proiect

Daca incepi sa faci research de oferte pentru serviciile SEO, cel mai probabil vei primi oferte mai apropiate sau mai indepartate de cele pe care le-am mentionat mai sus.

E posibil ca tu sa fi facut SEO cu 100 eur/luna, iar costurile enumerate sa te surprinda. Pana la urma, totul se rezuma la rezultatele generate.

Realist vorbind, o agentie care percepe intre 100 si 300 eur/luna pentru servicii SEO nu-si poate permite sa angajeze sau sa tina in interiorul companiei un specialist SEO cu experienta, care sa satisfaca nevoile clientilor.

Inainte de a contracta servicii SEO, documenteaza-te si afla plaja de salarii pe care cei din domeniu si-o doresc pentru a-ti putea face o idee despre calitatea serviciilor. Pe langa costurile salariale mai adauga si costurile pentru soft-urile externe de analiza si monitorizare. Abia acum te apropii de o suma care iti poate intoarce rezultate corespunzatoare.

Acesta este motivul pentru care un furnizor ieftin de SEO recurge frecvent la tactici periculoase de Black Hat pentru a obtine rezultate bune pe termen scurt.

4. Cum fac SEO?

Care consideri ca este cea mai buna alegere pentru tine?

Angajezi o agentie SEO
Angajezi un consultant SEO sau o agentie SEO care sa iti oferte consultanta

Sau

Inveti cum sa faci SEO singur

Daca nu ai buget pentru SEO, iti recomandam sa alegi ultima varianta. E mai eficienta pe termen lung deoarece iti permite sa iti dezvolti afacerea incet, fara sa iti asumi riscurile pe care ti le-ai asuma daca ai apela la servicii ieftine.

Daca vrei sa angajezi o agentie sau un specialist SEO, asigura-te ca acestia au experienta si rezultate reale in domeniu, inainte de a semna un contract lunar.

Si cel mai important aspect care tine de tine, in calitate de proprietar de business: cand vine vorba de componenta comerciala, nu te culca pe-o ureche, implica-te in campanie. Daca observi ca incepi sa ai trafic relevant dintr-un interes de cautare insa nu si comenzi, fa o analiza si vezi daca esti competitiv in piata. O agentie SEO iti poate aduce potentiali clienti care sa bata la usa, mai departe depinde de tine sa ii transformi in clienti.

Cum optimizezi imaginile pentru SEO

10 septembrie 2021

Optimizarea imaginilor pentru SEO incepe inca din momentul in care imaginile sunt urcate pe site de catre programator. In caz contrar, ele trebuie downladate, optimizate si urcate din nou pe site. Acest lucru nu doar ca inseamna munca suplimentara, dar poate genera si erori de tip 404 daca pozele nu sunt inlocuite peste tot.

Desigur, este o munca pe care o poti face si cu anumite plugin-uri sau automatizari, contra cost, dar intotdeauna exista riscul sa apara si alte erori.

De ce este important sa optimizezi imaginile

Imaginile contribuie la marimea totala a paginii, adesea constituind peste 80% din ea, ceea ce inseamna ca pot influenta viteza de incarcare a site-ului. Odata cu noul update de la Google privind Core Web Vitals, site-urile care se incarca repede vor fi recompensate. Tocmai din acest motiv imaginile trebuie optimizate corespunzator.

De ce trebuie sa tii cont atunci cand optimizezi o imagine

Formatul

  • JPEG – se foloseste pentru fotografiile cu design-uri, oameni, locuri etc.
  • PNG – se foloseste pentru logo-uri, elemente grafice, screenshot-uri si imagini cu fundal transparent.
  • Webp – este un format de imagine care a inlocuit JPEG si PNG incepand cu versiunea WordPress 5.8 si are ca principal avantaj dimensiuni cu pana la 30% mai mici.
  • SVG – ideal pentru logo-uri si icons.

Dimensiunea

Dimensiunea imaginii trebuie sa fie adaptata locului unde va fi afisata. Astfel, nu e nevoie de o imagine de 2000 px pe latura mare daca aceasta va fi folosita ca thumbnail pentru related articles.

Dimensiunea ideala pentru featured image este 1200×630, cu raport 12:6.3, deoarece asa va fi afisata in intregime corect de Facebook. Iar dimensiunea ideala pentru site nu trebuie sa depaseasca 1980 px pe latura mare, rezolutia full HD fiind de ajuns.

Marimea

Marimea imaginii este si ea importanta pentru SEO deoarece se adauga la resursele incarcate de site si poate creste timpul de incarcare a site-ul.

Marimea ideala este sub 120kb, in functie de dimensiunea acesteia.

Desi actiunile pot fi facute in Photoshop sau cu alt editor de imagine, pentru comprimarea imaginii poti folosi https://tinypng.com.

Numele imaginii

Numele imaginii trebuie sa descrie cat mai exact ceea ce se afla in imagine.
Din punct de vedere SEO, o imagine cu numele dsc0132 sau slider-1 nu are valoare, motiv pentru care redenumirea este importanta. Poti schimba titlul imaginii descarcand-o, optimizand numele si urcand imaginea pe toate paginile pe care aceasta exista.

Ideal ar fi ca imaginea sa fie urcata pe site inca de la inceput cu un nume reprezentativ pentru pagina pe care este incarcata sau pentru ce se afla in imagine.

De exemplu, daca este vorba de o imagine pentru un LP de optimizare seo, atunci numele imaginii ar trebui sa fie optimizare-seo-site.jpeg sau .webp.

Alt Tag-ul

Acolo unde poate fi pus un alt tag pentru imagine, recomandarea noastra este ca acesta sa fie in conformitate cu titlul paginii.

Schimbarea Alt Tag-ului este o actiune simpla, nu este nevoie ca echipa tehnica sa fie implicata un acest pas. El poate fi modificat ulterior de echipa SEO sau direct de autorul articolului.

In concluzie, o parte dintre optimizarile pentru imagini incep inca din etapa in care echipa tehnica lucreaza la site si urca imaginile pe pagina. Din acest motiv este important ca imaginile sa fie incarcate cu un format si la o dimensiune care respecta standardele SEO, dar si cu un nume reprezentativ.

De ce e important sa faci update la WordPress

10 august 2021

In acest articol vorbim despre motivele pentru care site-ul tau trebuie sa aiba instalata tot timpul ultima versiune de WordPress.

WordPress este o platforma gratuita de tip open source, ceea ce inseamna ca oricine vrea sa imbunatateasca platforma are acces la o copie a fisierelor cu care aceasta este construita. In acest fel, diferite bug-uri si probleme sunt rezolvate cu ajutorul utilizatorilor, intr-un timp destul de scurt de la aparitia lor.

Pe de alta parte, accesul tuturor la aceste fisiere creaza si inconveniente deoarece hackerii au instrumentele necesare pentru a incerca sa gaseasca vulnerabilitati in WordPress. Tocmai din acest motiv, pe langa update-urile de functionalitate si rezolvarea erorilor, WordPress face si update-uri de securitate care, de cele mai multe ori, se instaleaza automat (in functie de gravitatea situatiei).

Securitate

Asa cum spuneam, update-urile de securitate sunt importante deoarece tin hackerii la distanta, iar site-ul tau va fi intotdeauna in siguranta. Desigur, necesitatea acestor update-uri se aplica si pluginurilor folosite, nu doar platformei WordPress.

Avand in vedere faptul ca WordPress este folosit de peste 30% dintre site-urile de pe internet, hackerii care ataca website-uri isi petrec majoritatea timpului pentru a descoperi vulnerabilitatile platformei. Prin urmare, tinand WordPress cu update-urile la zi si facand back-up website-ului, scazi riscul de a intampina probleme de securitate.

Viteza

Din punct de vedere SEO, un website care se incarca rapid va fi recompensat de algoritmul motoarelor de cautare si va avea mai multe sanse sa urce pe primele pozitii.

In ceea ce priveste WordPress, deja s-a format un trend in ultimul an ca la fiecare update sa existe si o sectiune legata de viteza. Dupa ce au imbunatatit performanta site-urilor in ceea ce priveste Core Web Vitals, la un update recent au introdus si posibilitatea de a folosi imagini de tip webp pe site. Aceste imagini ocupa cu pana la 30% mai putin spatiu pe server si fac site-ul sa se incarce mai repede, lucru cu adevarat util mai ales daca site-ul foloseste multe imagini.

Inovatie

WordPress lucreaza activ la introducerea unor noi functionalitati in incercarea de a elimina nevoia instalarii cate unui plugin pentru fiecare lucru in parte. Astfel, Gutenberg inlocuieste pagebuilders care consuma resurse precum Bakery si Elementor. Momentan, acest lucru se aplica doar site-urilor cu design-uri mai simpliste, dar WordPress intentioneaza sa ajunga cu Gutenberg pana in punctul in care poti customiza tot site-ul doar din editorul sau (de la header, meniu si body, pana la footer si subfooter).

Bug-uri

Odata cu noile elemente introduse apar bug-uri. Tocmai din acest motiv, cea mai noua versiune de WordPress rezolva intotdeauna bugurile versiunilor anterioare sau pe cele mai putin cunoscute care apar in cazuri rare. Cu toate astea, nu trebuie sa ne facem prea multe griji deoarece, atunci cand nu este vorba de un update strict de securitate, WordPress este disponibil doar pentru administratorii de site care aleg sa testeze versiunea beta. Peste 90% dintre bug-uri sunt rezolvate inainte ca update-ul sa fie disponibil tuturor.

 

In concluzie, site-urile trebuie sa ruleze ultima versiune de WordPress deoarece aceasta rezolva o parte dintre problemele de securitate a site-ului, ofera functionalitati noi si intotdeauna va fi orientata spre viteza, fapt care ajuta in campania de promovare SEO a site-ului.

Ce este CLS (Cumulative Layout Shift)

12 iulie 2021

Core Web Vitals a deschis calea catre o noua era in optimizarea site-urilor pentru UX (experienta utilizatorilor). Unul dintre parametrii de care Google tine cont atunci cand vine vorba de Core Web Vitals este CLS sau, mai exact, Cumulative Layout Shift.

Ce este CLS?

CLS apare din cauza acelor elemente care isi shimba dimensiunea sau pozitionarea in timpul incarcarii site-ului. Aceste schimbari duc la reactii negative din partea utilizatorilor, astfel ca sunt asociate cu practici mai putin pozitive din punct de vedere UX, iar site-urile care nu obtin scoruri bune nu sunt recompensate in rezultatele SERP.

Am folosit cuvantul recompensate pentru a sublinia faptul ca site-urile cu scoruri slabe CLS nu sunt penalizate de catre Google ca urmare a ultimului update, ci sunt recompensate site-urile care ofera utilizatorului exact ceea ce are nevoie, fara reclame invazive, texte sau butoane care isi schimba locatia inainte de a avea timp sa fie citite sau accesate.

Pentru a exemplifica ce inseamna CLS si cum vede Google aceasta problema, vom folosi ca exemplu un buton care apare pe multe Landing Page-uri – Cere oferta.

Sa presupunem ca un utilizator cauta optimizare SEO si ajunge pe o pagina care ofera acest tip de serviciu, unde exista un buton de tipul – Cere oferta. Ce s-ar intampla daca, inainte de a accesa oferta, butonul se muta mai jos din cauza unei imagini care se incarca cu intarziere? Utilizatorul va pierde butonul si va da click pe poza.

Pusi intr-o situatie similara celei de mai sus, cei mai multi utilizatori nu mai dau scroll pentru a apasa din nou pe buton, ci pur si simplu se intorc in rezultatele din SERP pentru a intra pe alt site. Acest fapt aduce dupa sine o depunctare din partea algoritmului Google pentru site-ul parasit.

Care sunt cele mai comune cauze care duc la CLS?

Cele mai comune cauze ale schimbarilor de tip layout sunt imaginile fara dimensiuni, combinate cu pluginuri sau scripturi de tip Lazy Load, si CSS care modifica aspectul paginii (exemplu, H1 se incarca initial cu o dimensiune de 10px si CSS modifica aceasta dimensiune la 38px, la 1 secunda dupa incarcarea paginii).

Putem considera ca responsabil de CLS orice element care modifica site-ul din punct de vedere vizual, impingand in orice directie elemente care deja s-au incarcat. Pentru a stabili exact care sunt problemele site-ului in ceea ce priveste CLS-ul, exista tool-uri si resurse pe https://web.dev/cls/, dar si in Google DevTools.

Cu toate acestea, singurul tool care va aduna date reale, nu simulate, privind interactiunea utilizatorilor cu site-ul, este Google Search Console. Odata accesat, in partea stanga exista un meniu dedicat experientei utilizatorilor pe site, iar imediat sub Page experience, Core Web Vitals prezinta, pe langa alte erori, si erorile legate de CLS.

cls in gsc

Cum remediezi problemele legate de CLS?

Nu exista o metoda universal valabila pentru remedierea problemelor CLS, acestea trebuie identificate individual pentru a gasi rezolvarea potrivita din punct de vedere tehnic pentru fiecare in parte.

Site-ul mentionat mai sus, web.dev, are informatiile de care ai nevoie pentru a-ti rezolva problemele legate de CLS, dar fiind vorba adesea de modificarea unor fisiere vitale pentru site-ul tau, recomandarea noastra este ca un developer sau o agentie sa se ocupe de implementarea lor.