OPTIMIZARE SEO ON-PAGE
Componenta a optimizarii pentru motoarele de cautare, SEO on-page se refera exclusiv la crearea sau optimizarea semnalelor unei pagini web catre motoarele de cautare. Citind in continuare vei afla ce este SEO on-site si motivele pentru care trebuie sa faci optimizari in cadrul site-ului tau.
Cand vorbim despre promovare online, vorbim inevitabil despre promovarea SEO, un proces complex care se imparte in 2 mari etape. Mai jos iti vom explica totul despre optimizarea on-site.
CE FACE SEO PENTRU TINE?
SEO reprezinta o parte fundamentala a marketingului online si presupune o serie de strategii orientate spre optimizarea unui anumit site, cu scopul de a-i creste pozitia in lista de rezultate generate de motoarele de cautare.
Concret, SEO consta in atragerea traficului catre un anumit site, printr-o serie de activitati tehnice si creative, pentru a-l face vizibil si pentru a-i crea notorietate. In cazul magazinelor online, optimizarea conduce la cresterea numarului de clienti si, implicit, a vanzarilor.
Daca iti doresti ca site-ul tau sa fie afisat pe primele pozitii in cautarile Google, aceasta tehnica de promovare online nu iti poate lipsi din strategia de marketing. Trebuie sa intelegi ca nu vorbim despre ceva ce ar fi bine sa faci, ci despre ceva indispensabil. Fara servicii SEO, publicul tau nu are cum sa ajunga la tine.
Optimizare SEO inseamna evaluare, strategie, implementare si analiza, si cuprinde atat seturi de actiuni desfasurate on-page – adica pe site-ul a carui vizibilitate marita se urmareste –, cat si strategii off-page, care au ca scop obtinerea de link-uri catre site-ul respectiv. In continuare vom vorbi despre optimizarea SEO on-page.
CUM STABILESTE UN MOTOR DE CAUTARE POZITIA UNUI SITE?
Un motor de cautare, asa cum este Google, este practic o baza de date formata dintr-o multitudine de website-uri. Scopul acestei baze de date este sa recomande utilizatorilor cel mai relevant site care vorbeste despre termenii cautati.
De exemplu, cand cineva cauta pe Google ”ce este optimizarea SEO on-page”, motorul de cautare analizeaza in cateva milisecunde toate site-urile indexate in baza sa de date si intoarce utilizatorului rezultatele pe care le considera cele mai bune.
Pentru a-si construi baza de date, motoarele de cautare folosesc spideri/crawlere, adica programe actionate de un super-computer ce acceseaza site-urile existente, in mod constant si repetat. Procesul poarta numele de crawling si presupune scanarea fiecarui site in parte pentru a aduna toate informatiile relevante despre acesta: titluri, numar de pagini, meta descrieri, cuvinte-cheie, imagini, videoclipuri, linkuri etc.
Atunci cand un nou domeniu este inregistrat, motoarele de cautare sunt primele care afla. Dupa o scanare initiala, site-ul respectiv este categorisit si revizitat periodic pentru a consemna daca i s-au facut modificari, adaugiri etc. Cu cat un website devine mai popular si inregistreaza mai multe vizite, cu atat motorul de cautare isi actualizeaza mai des baza de date.
Atunci cand un nou domeniu este inregistrat, motoarele de cautare sunt primele care afla. Dupa o scanare initiala, site-ul respectiv este categorisit si revizitat periodic pentru a consemna daca i s-au facut modificari, adaugiri etc. Cu cat un website devine mai popular si inregistreaza mai multe vizite, cu atat motorul de cautare isi actualizeaza mai des baza de date.
Scopul principal al procesului de crawling nu este de a stoca informatii, ci de a oferi rezultate relevante unor cautari specifice. Astfel, plasarea si clasificarea intr-o baza de date a tuturor informatiilor adunate de spideri va fi folosita ulterior pentru stabilirea rank-ului unui site si pentru generarea de rezultate relevante utilizatorilor.
Atunci cand construiesti un site de la zero, trebuie sa ai in vedere ca indexarea in motoarele de cautare se realizeaza pe baza a doua conditii-cheie: continutul site-ului trebuie sa fie relevant pentru utilizatori si suficient de calitativ incat sa construiasca autoritatea site-ului respectiv.
Astfel, totul pleaca de la continut, iar continutul se construieste in jurul celor mai importanti jucatori ai optimizarii: cuvintele-cheie.
CE SUNT CUVINTELE-CHEIE?
Conform statisticilor, aproximativ 75% dintre romani folosesc internetul, navigand online mai bine de 4 ore. Asta inseamna o gramada de timp petrecut cautand diverse combinatii de cuvinte si expresii-cheie!
Un cuvant-cheie pentru SEO este acel cuvant sau combinatie de cuvinte care descrie cel mai bine continutul unei pagini web. Iata cateva exemple: ”agentie seo”, ”inchirieri auto”, ”organizare evenimente”.
Din punct de vedere al utilizatorilor, cuvantul-cheie exprima cel mai bine intentia de cautare, adica, practic, termenii introdusi in bara de cautare Google.
Pentru ca motorul de cautare sa intoarca site-ul tau ca rezultat relevant atunci cand cineva iti cauta serviciile sau produsele, trebuie sa ai sa ai in vedere ceea ce utilizatorii ar putea cauta si sa te asiguri ca aceste cuvinte-cheie se regasesc in site-ul tau.
Pentru ca motorul de cautare sa intoarca site-ul tau ca rezultat relevant atunci cand cineva iti cauta serviciile sau produsele, trebuie sa ai sa ai in vedere ceea ce utilizatorii ar putea cauta si sa te asiguri ca aceste cuvinte-cheie se regasesc in site-ul tau.
Intrucat in marketing totul graviteaza in jurul clientilor, intelegerea comportamentului de cautare al acestora este decisiva pentru procesul de promovare SEO. Cu cat este inteles mai bine acest comportament, cu atat optimizarea site-ului va avea rezultate mai bune.
De asemenea, studierea cuvintelor-cheie permite o analiza in detaliu a concurentei, lucru care ajuta la o structurare mai buna a site-ului si la stabilirea obiectivelor campaniei SEO.
In consecinta, optimizarea on-page este in esenta despre gasirea celor mai potrivite cuvinte-cheie in jurul carora sa construiesti continutul site-ului si despre clarificarea pentru motoarele de cautare ca pagina/site-ul tau este despre acele cuvinte-cheie.
Insereaza cuvintele-cheie in title tag, headline, content, subheading sau in meta description, dar incearca sa nu abuzezi de ele. Ai putea crede ca daca ai un numar cat mai mare de cuvinte-cheie in pagina, Google te va prioritiza, dar, din pacate, lucrurile stau altfel. Utilizarea agresiva a cuvintelor-cheie nu este o tactica care te va avantaja.
Atunci cand iti construiesti continutul, gandeste-te la calitatea paginii tale si alege cuvinte-cheie care sa-i sporeasca valoarea si, in loc sa repeti acelasi cuvant la nesfarsit, incearca sa utilizezi un set divers pornind de la el, care sa te ajute sa fii indexat si pentru cuvinte long tail. Cuvintele long tail sunt, in general, cautari mult mai specifice si mai greu de identificat, deci competitia pentru ele nu va fi la fel de stransa. De exemplu, ”agentie specializata in campanii de optimizare SEO”.
Nu uita ca alegerea corecta a cuvintelor-cheie ajuta la intelegerea comportamentului de cautare, eficientizeaza portofoliul de produse sau servicii oferite, proportioneaza eficient bugetul de marketing, analizeaza concurenta si ofera utilizatorului o experienta mai buna.
ELEMENTE DE BAZA ALE OPTIMIZARII ON-PAGE
Spuneam mai devreme ca motoarele de cautare isi creeaza baza de date prin procesul de crawling, adica prin cautarea informatiilor ce trebuie indexate. In timpul indexarii sunt procesate toate cuvintele dintr-o pagina, precum si pozitia lor. Imaginile sunt, de asemenea, indexate prin atributul ALT. Prin urmare, atunci cand vorbim despre optimizarea on-page, trebuie sa luam in considerare toate elemente unei pagini, de la URL si descrierile de tip meta, la alt textul imaginilor, viteza de incarcare si continut.
Pentru ca fiecare cuvant sau element HTML din site-ul tau poate influenta pozitiv sau negativ modul in care acesta este indexat si returnat ca rezultat in cautari, trebuie sa acorzi o mare atentie optimizarii sale.
Meta tagurile
Cu toate ca se numara printre cele mai importante elemente SEO, Google sustine ca meta tagurile nu sunt un factor de pozitionare, dar influenteaza indirect performantele unui site si pot juca un rol important in rata de clic. Cele mai populare meta taguri sunt Title tag si Meta description
Title tag. Primul element pe care un motor de cautare il intalneste atunci cand viziteaza un site este title tagul, de aceea ar fi inspirat sa faci o prima impresie buna. Include in acesta cuvintele-cheie relevante pentru tine si limiteaza-te la 50-55 de caractere (inclusiv spatii). Daca folosesti un meta titlu prea lung, risti sa nu fii afisat in intregime in rezultatele de cautare, deci fi clar si succint!
Meta description. Acest meta tag ofera o descriere concisa a continutului unei pagini web si, scris cum trebuie, poate convinge utilizatorul sa viziteze site-ul pe care il prezinta. Un meta description bine conceput va include cuvinte-cheie si un call-to-action. Un aspect important de care trebuie sa tii totusi cont atunci cand adaugi o meta descriere este faptul ca, in mod obisnuit, Google afiseaza doar primele 160 de caractere, prin urmare ar fi inspirat sa te incadrezi in acest numar limita.
Cu cat scrierea acestor taguri este mai bine conceputa, cu atat utilizatorii vor fi mai interesati sa dea clic pe site. Se obtin astfel rate de clic si de trafic mai mari si, pe termen lung, pozitii mai bune in SERP (Search Engine Results Page – pagina cu rezultate ale motorului de cautare).
Construieste meta taguri tinand cont de cuvintele-cheie pentru care vrei ca site-ul tau sa apara in cautari. Foloseste sinonime si alte cuvinte din aceeasi familie lexicala, atat in URL-ul paginii, cat si in titlu, continut, descrieri si subtitluri (H1, H2 etc).
Retine ca textul trebuie sa se adreseze utilizatorilor, nu motoarelor de cautare, asadar concepe texte care suna natural si care sa convinga oamenii sa te viziteze.
Continutul
Continutul din site este o componenta cruciala a optimizarii on-page pentru ca este ceea ce spiderii motorului de cautare folosesc pentru a asocia pagina cu un set de cuvinte-cheie. Continutul trebuie sa fie valoros si, mai ales, relevant pentru audienta ta si interesele sale. Scrie paragrafe scurte, cu subtitluri, pentru a usura cititorului lectura.
In functie de lungimea continutului, exista un numar recomandat de aparitii ale cuvantului-cheie. Standardul acceptat pentru densitatea cuvintelor-cheie este intre 3% si 5%. Pentru a fi recunoscut de catre motoarele de cautare este indicat sa nu depasesti aceasta densitate. In cazul in care cuvantul-cheie, alaturi de sinonime ale acestuia, este folosit prea des, pagina va fi considerata drept spam de motoarele de cautare si va fi depunctata.
Decat sa scrii un text pentru simplul scop de a repeta un cuvant-cheie, mai bine descrie produsul sau serviciul pe care il oferi, intr-un mod natural. Totodata, foloseste hyperlink-uri care tin sau scot cititorul din website. Important este ca acestea sa duca utilizatorul tot pe o pagina usor de navigat si cu un continut de calitate.
Continutul este la fel de important si pentru optimizarea off-page, a doua mare etapa a strategiei de optimizare pentru motoarele de cautare.
Locatia
Daca oferi servicii intr-o anumita regiune geografica, foloseste locatia si include cuvinte-cheie referitoare la ea atunci cand iti construiesti continutul. Asta va ajuta motoarele de cautare sa stie unde ai sediul/sediile.
Iti poti aduga locatia folosind urmatoarele instrumente:
- Google My Business
- Bing Places for Business
- Yahoo Local
Alte elemente
Pe langa continut si taguri, un site bine optimizat on-page trebuie sa aiba o viteza buna de incarcare, sa fie mobile friendly, iar fisierele robots.txt si sitemap.xml sa fie configurate adecvat.
Fisierele de tip robots.txt si sitemap.xml sunt exclusiv pentru motoarele de cautare.
Robots.txt. Dupa cum se vede in terminatie, robots.txt este un fisier text pe care il poti edita dupa bunul plac pentru a indica motoarelor de cautare ce anume sa indexeze din site-ul tau si ce nu. Odata implementat un fisier robots.txt pe un site, acesta va opri motoarele de cautare sa indexeze fisiere, dosare sau link-uri cu date sensibile, precum cosul clientilor dintr-un magazin online. Totodata, robots.txt indica locatia sitemap-ului.
Sitemap.xml. Un sitemap creeaza o harta a site-ului pentru crawlere si indica toate adresele valide de pe site la care pot fi gasite articole, pagini, produse etc. Acest fisier ii poate fi extrem de util unui motor de cautare deoarece nu mai trebuie sa crawleze website-ul de fiecare data de la zero. Motorul de cautare va sti exact ce pagini au fost crawlate, ce pagini au suferit modificari, care sunt cele mai importante si ce pagini noi au fost publicate.
Atentie! Orice greseala facuta in procesul de optimizare a acestor doua fisiere (robots.txt si sitemap.xml) poate rezulta in excluderea unor pagini din Google sau includerea unora care nu ar trebui sa fie indexate.
In ceea ce priveste functionalitatea mobile friendly, de curand Google a trecut la indexarea de tip mobile first. Aceasta indexare se refera la faptul ca site-ul va fi vazut de robotii Google exact asa cum apare pe telefoanele utilizatorilor, nu pe calculatoare sau laptopuri. Din aceasta cauza, site-urile care nu sunt optimizate pentru mobil vor fi pozitionate mai prost in rezultatele motorului de cautare.
TOOL-URI PENTRU OPTIMIZAREA ON-PAGE
Exista un numar foarte mare de tool-uri care pot fi folosite pentru optimizarea unui site on-page. Pentru research si planificare poti folosi:
Iar pentru analizarea paginilor din punct de vedere tehnic, dar si pentru urmarirea pozitiei cuvintelor-cheie si obtinerea unor recomandari in vederea pozitionarii mai bune in rezultate, poti folosi: