Dictionar de termeni SEO
09 septembrie 2019
A
A/B Testing = proces de comparare a doua variante diferite ale aceleiasi variabile, pe parcursul unui interval de timp setat, in scopul identificarii variabilei cu rezultate mai bune.
Adresa IP (Internet Protocol Address) = numar unic de care are nevoie orice server dedicat cu acces la Internet pentru a putea fi identificat si accesat.
Advertorial = material publicitar ce ia forma canalului unde este publicat, cu scopul de a creste notorietatea brandului si, implicit, a vanzarilor pentru beneficiarul acestuia.
AdWords (Google Ads) = platforma de publicitate si promovare online oferita de Google, prin care advertiser-ii platesc pentru aparitia anumitor cuvinte-cheie in rezultatele de cautare.
Afiliat = persoana independenta care promoveaza produsele sau serviciile unui comerciant.
Algoritm = program complex utilizat de motoarele de cautare pentru a interpreta date si pentru a livra rezultate. Motoarele de cautare folosesc o combinatie de algoritmi cu scopul de a determina pozitia unei pagini web in rezultatele de cautare.
Alt Tag = descriere text atribuita unei imagini in HTML, care nu poate fi vizualizata de utilizatori. Motoarele de cautare folosesc acest atribut ca parte a algoritmului lor, pentru a afla ce contine o anumita imagine.
Analytics (Google Analytics) = platforma oferita de Google care centralizeaza si analizeaza website-urile din punct de vedere al traficului, oferind rapoarte usor de interpretat de catre utilizatori.
Ancora = text vizibil in cadrul unui link, pe care utilizatorul poate da click ca sa ajunga pe alt site sau pe alta pagina din acelasi site.
Audit SEO = raport ce ofera o imagine de ansamblu privind starea unui website din punct de vedere SEO si care stabileste cele mai importante etape de lucru in site.
Autoritate = indicator care comunica increderea pe care o ofera motoarele de cautare unui anumit site, in functie de relevanta link-urilor prin care alte site-uri fac trimitere catre site-ul in cauza.
B
B2B (Business to Business) = model de afacere in care tranzactiile se realizeaza intre companii.
B2C (Business to Consumer) = model de afacere in care tranzactiile se realizeaza in mod direct, intre o companie si consumatorul final.
Backlink = link aflat pe o pagina web care directioneaza utilizatorul catre o alta pagina web.
Banner = afisaj grafic, dreptunghiular, postat in partea de sus/jos, stanga/dreapta a unei pagini web.
Black Hat SEO = tactici de optimizare neacceptate de motoarele de cautare, prin care se incearca manipularea algoritmilor motoarelor de cautare pentru cresterea ranking-ul unui site.
Blacklisted = delistare a unui site din indexul motorului de cautare din cauza participarii acestuia la tactici de optimizare Black Hat.
Blog = de la sintagma ”web log”, publicatie web cu articole periodice, cu caracter personal.
Bounce Rate = procentul sau numarul de utilizatori care ajung pe o pagina a unui site, dar il parasesc fara a naviga pe o alta pagina.
Brand = marca (de produs), marca inregistrata.
Breadcrumbs = tip de schema de navigare secundara care indica vizitatorului locatia in site, reducand numarul de actiuni pe care acesta trebuie sa le faca pentru a ajunge la o pagina de nivel superior.
Broken Link = orice link a carui pagina de destinatie nu exista sau nu mai este activa; de regula returneaza mesajul “404 error not found”.
Browser = aplicatie software prin intermediul careia utilizatorii pot naviga pe Internet. Principalele browsere folosite sunt Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Safari si Internet Explorer.
C
Cache = spatiu folosit pentru stocarea temporara a unei cantitati de date – pagini vizitate anterior, imagini si orice alte informatii din paginile web navigate.
Canibalizarea cuvintelor-cheie = fenomen care apare atunci cand intr-un website exista mai multe pagini web care concureaza pentru acelasi cuvant-cheie.
Canonical tag = element HTML ce specifica motorului de cautare ce adresa URL este preferata in cazul in care mai multe URL-uri au acelasi continut.
Click/Click-Through = actiunea unui utilizator de a accesa un link cu scopul de a vizualiza o pagina dintr-un website.
Cloaking = tehnica “Black Hat” in care continutul prezentat motoarelor de cautare difera de cel prezentat vizitatorilor.
CMS (Content Management System) = aplicatie software proiectata pentru a simplifica procesul de publicare de continut web, si nu necesita cunostinte tehnice de HTML sau upload de fisiere.
Cod sursa (Source Code) = codul unei pagini web care trebuie sa fie optimizat pentru motoarele de cautare.
Comment SPAM = publicarea de comentarii care au ca scop cresterea numarului de link-uri catre un website.
Concurenta = companii rivale, ale caror produse si servicii fac obiectul unei comparatii si alegeri alternative din partea cumparatorilor.
Cookie = fisier text stocat de un website pe calculatorul unui utilizator pentru a retine informatii despre vizita sa pe site.
Continut (Content) = totalitatea materialelor de pe un website (text, imagine, video etc.).
Continut duplicat = copie exacta sau similara a unui fragment de continut, regasita pe o alta pagina sau pe un alt website.
Continut dinamic (Dynamic content) = continutul unei pagini care este importat dintr-o baza de date pe baza parametrilor unei interogari. Acest continut nu este indexat de motoarele de cautare.
Continut static (Static content) = continutul unui website care este codat in pagina si nu este importat dintr-o baza de date. Spre deosebire de cel dinamic, acest tip de continut este indexat de motoarele de cautare.
Conversie = orice actiune semnificativa pe care un utilizator o face in timp ce viziteaza un website (achizitie, abonare la newsletter, creare cont, cerere informatii).
Crawler = program utilizat de motoarele de cautare pentru a indexa continutul website-urilor.
Crawling = proces de scanare a unui website cu scopul de a aduna toate informatiile relevante despre acesta: numar de pagini, titluri, meta descrieri, cuvinte-cheie, imagini, videoclipuri, link-uri etc.
CTR (click-though-rate) = raportul dintre numarul de click-uri si numarul de afisari ale unui rezultat.
CSS (Cascade Style Sheets) = limbaj de stilizare a elementelor HTML ale unei pagini web (ex: culoare, marime, font, background etc.)
Cuvant-cheie = insiruiri de caractere cu relevanta pentru un website si pentru care se realizeaza procesul de SEO.
D
DA (Domain Authority) = indicator calculat de Moz la nivelul intregului domeniu web, in baza a numerosi factori, printre care si calitatea backlink-urilor.
Database = baza de date, colectie de informatii si date stocate pe un suport, cu posibilitatea regasirii rapide a acestora.
Design = ansamblul de tehnici de proiectare a identitatii vizuale a unei marci/a unui site.
Director = website care listeaza alte site-uri, clasificandu-le in functie de domeniul pe care il reprezinta fiecare, pentru a facilita cautarea.
Dofollow = link lipsit de atributul nofollow, adica luat in considerare de motoarele de cautare, si care transmite atat autoritate, cat si Page rank catre un website.
Densitate = raportul dintre cuvintele-cheie si numarul total de cuvinte regasite intr-o pagina.
Direct Marketing = forma de publicitate orientata pe un singur canal, care permite organizatiilor sa comunice direct cu consumatorii prin metode precum: mesaje pe mobil, e-mail, bannere online etc.
Doorway Page = tehnica de manipulare a datelor care presupune crearea unei pagini web destinate exclusiv motoarelor de cautare.
E
E-commerce = vanzarea de produse online.
E-mail Marketing = forma de marketing direct care foloseste email-ul pentru a comunica mesaje comerciale relevante unei audiente specifice, in functie de profilul fiecarui utilizator.
Eticheta SEO = fragment de cod HTML ce defineste modul in care un browser afiseaza un anumit continut.
F
Frame = pagina care afiseaza una sau mai multe pagini separate intr-un set, printr-o configuratie de tip ”split screen” (ecran impartit).
Forum = site web care permite schimbul de informatii intre utilizatori si care este, de regula, monitorizat de un moderator.
G
Gazduire Web = serviciu prin intermediul caruia site-urile si fisierele care il alcatuiesc sunt stocate pe un server pentru a-l face accesibil publicului.
Google Ads = platforma de publicitate si promovare online oferita de Google, prin care advertiser-ii platesc pentru aparitia anumitor cuvinte-cheie in rezultatele de cautare.
Google Analytics = platforma oferita de Google care centralizeaza si analizeaza website-urile din punct de vedere al traficului, oferind rapoarte usor de interpretat de catre utilizatori.
Google Bomb = metoda de influentare a rankingului unei pagini in Google pe anumite cuvinte specifice.
Google Hummingbird = update major al algoritmului Google, construit in jurul cautarilor semantice, al carui rol este sa livreze utilizatorilor rezultate precise si rapide pentru cautarile lor.
Google My Business = platforma in care firmele pot introduce informatii pentru a aparea in rezultatele cautarii, in pachetele de harti, cautarile de locatie etc.
Google Panda = update major al algoritmului Google ce contribuie la generarea de rezultate valoroase pentru utilizator, prin reducerea site-urilor de calitate slaba din rezultate si evidentierea implicita a celor mai relevante pentru subiectul cautat.
Google Penguin = update major al algoritmului Google ce are ca scop eliminarea web-spam-ul din rezultatele cautarilor listate in paginile motorului de cautare.
Google Pigeon = update al algoritmului Google care vizeaza cautarile locale si care este influentat de indicatorii site-ului referitori la popularitate, autoritate si relevanta.
Google RankBrain = programul de inteligenta artificiala folosit de Google pentru a tria rezultatele de cautare.
Google Sandbox = presupus filtru pe care il aplica Google pentru a opri domeniile noi sa ajunga in topuri pentru cuvinte-cheie foarte importante.
Google Search Console/Google Webmaster Tools = tool adresat proprietarilor de site-uri, prin intermediul caruia site-ul poate fi evaluat din punct de vedere tehnic si calitativ.
Google Trends = serviciu web public al lui Google care arata cat de des este cautat un anumit termen in cadrul mai multor tari si in mai multe limbi.
Googlebot = robot al motorului de cautare Google care scaneaza website-urile si aduna informatii pentru a le indexa si ordona in functie de relevanta, pentru fiecare cautare in parte.
Gray Hat SEO = tehnici de optimizare indoielnice care, pe termen lung, ar putea fi descoperite si sanctionate.
H
Heading = eticheta HTML ce scoate in evidenta elemente importante din continutul unei pagini, pentru a indica mai bine motoarelor de cautare subiectul paginii respective.
Hidden Text = metoda de manipulare a crawlerelor, ce consta in scrierea de cuvinte-cheie cu aceeasi culoare ca si fundalul site-ului pentru a fi vizibile numai lor.
Hit = actiunea de incarcare a unei pagini web, a unei imagini, a unui document etc.
Home Page = pagina principala a unui website.
Hosting = spatiul de pe un server, alocat gazduirii fisierelor unui website. (Vezi gazduire)
HTML = acronim pentru Hyper Text Mark-up Language; se refera la codul in care este scris un website.
HTTP = acronim pentru Hyper Text Transfer Protocol; reprezinta mijlocul prin care datele sunt transferate de la locatia serverului la un browser activ.
HTTPS = prescurtare a expresiei Hyper Text Transfer Protocol Secure; varianta criptata a protocolului de transfer Hypertext.
Hyperlink = link HTML care, atunci cand este accesat, deschide o alta pagina web. (Vezi ancora)
I
Impresie = aparitia unei pagini web in rezultatele motorului de cautare (SERP).
Inbound link = link aflat pe o pagina web care directioneaza utilizatorul catre o alta pagina web. (Vezi backlink)
Index = baza de date a motorului de cautare.
Indexare = actiunea de includere a site-urilor (link-uri, continut, meta-uri, cuvinte-cheie, backlinks etc.) in baza de date a motoarelor de cautare.
J
JavaScript = limbaj de programare de tip script cu obiecte (object-oriented), destinat sa opereze in mai multe sisteme de operare (cross-platform).
K
KEI = acronimul sintagmei Keyword Effectiveness Index; indicator al eficientei unui cuvant-cheie pentru ranking natural, bazat pe frecventa cautarii si pe competitia termenului respectiv.
Keyword = termen folosit pentru a cauta informatii in cadrul motoarelor de cautare, cu referire la un anumit subiect. (Vezi cuvant-cheie)
Keyword Cannibalization = optimizarea mai multor pagini dintr-un site pentru acelasi cuvant-cheie, fenomen ce conduce la scaderea relevantei paginilor, deoarece acestea concureaza intre ele. (Vezi canibalizare)
Keyword Density = procentul sau numarul de repetari ale unui cuvant-cheie in cadrul unei pagini. (Vezi densitate)
Keyword Stuffing = repetarea excesiva a unui cuvant-cheie pe o pagina web, cu scopul de a ”forta” motoarele de cautare sa asocieze continutul paginii respective cu acel cuvant.
KPI = acronimul sintagmei Key Performance Indicator; indicator ce reflecta elemente operationale privitoare la modul in care se desfasoara activitatea unei companii si performanta in atingerea rezultatelor dorite.
L
Landing Page = pagina pe care aterizeaza utilizatorul dupa ce da click pe un link gasit in rezultatele unui motor de cautare, intr-un e-mail sau dupa ce acceseaza un banner publicitar sau un anunt sponsorizat.
Lead = client potential.
Lead generation = proces de marketing ce presupune captarea interesului potentialilor clienti pentru un produs sau un serviciu.
Link = referinta catre un document sau o parte a unui document, catre un website, o aplicatie etc., ce permite navigarea de la o pagina la alta.
Link Bait = pagina creata cu unicul scop de a atrage atentia utilizatorilor si a inregistra cat mai multe accesari.
Link Building = atragerea de link-uri catre un site sau o pagina web.
Link Reciproc (Link Exchange) = strategie de link building ce presupune schimbul de link-uri intre site-uri.
Long Tail = interogare extrem de specifica realizata intr-un motor de cautare.
Link Farm = website care exista doar pentru a face schimb de linkuri cu scopul de a creste artificial popularitatea altor website-uri.
Link Popularity = indicator ce masoara numarul de backlink-uri de calitate pe care le are un site.
Listings = site-urile indexate care apar pe o pagina de rezultate a unui motor de cautare ca raspuns la interogarea unui utilizator.
Local Search = utilizarea cuvintelor-cheie geografice (orase, strazi etc.), cat si folosirea unor servicii precum Google Maps, Yahoo! Local si AskCity pentru a gasi servicii si afaceri locale.
Link Juice = termen folosit pentru a face referire la valoarea unui link din punct de vedere SEO pentru un anumit website.
M
Marketing online = promovare a unui brand si gestionare a relatiilor cu clientii sau cu potentialii clienti prin intermediul tuturor canalelor online si de social media.
Meta descriere = textul pe care motoarele de cautare il afiseaza in SERP pentru un anumit rezultat.
Meta Keywords Tag = lista de cuvinte-cheie relevante pentru o anumita pagina.
Meta tag = tag HTML plasat in codul sursa al unei pagini web si care contine informatii pentru crawlere si browsere.
Meta title = titlul unei pagini web care apare in browser si in pagina de rezultate Google.
Meta robots tag = tag ce ofera posibilitatea de a preveni indexarea unei anumite pagini.
Motor de cautare = program care acceseaza Internetul pentru a gasi cele mai relevante pagini web pe baza unor cuvinte-cheie utilizate.
Moz = site specializat in software de marketing ce pune la dispozitie tool-uri utile in conceperea strategiilor de marketing si de optimizare SEO.
N
Navigare = modalitatea prin care un utilizator acceseaza informatiile de pe Internet.
Navigare sigura = serviciu creat de echipa de securitate Google pentru a identifica site-urile nesigure de pe web si pentru a notifica utilizatorii despre potentiale pericole.
Navigare privata/incognito = navigare care protejeaza informatiile private si blocheaza urmarirea cautarilor efectuate pe unele site-uri web.
Newsletter = email trimis periodic unei liste de persoane abonate, prin care se comunica informatii de interes pentru acestia.
Nofollow = atribut al unui hyperlink ce instruieste motoarele de cautare sa nu ia in considerarea pagina in stabilirea autoritatii site-ului.
Natural Search Results/Organic Results = rezultatele motorului de cautare care nu sunt sponsorizate sau platite in niciun fel.
Noindex = comanda care recomanda motoarelor de cautare sa nu includa o anumita pagina in rezultatele organice.
Non-Reciprocal Link = link prin care un site face trimitere catre un alt site, fara a primi un link inapoi.
O
Optimizare = mixul de tehnici si proceduri aplicate unui site cu scopul de a-i imbunatati performanta si de a-i facilita indexarea si pozitionarea in motoarele de cautare.
Optimizare off-site (off-page) = sustinerea unui site prin metode de link building: atragerea de linkuri de calitate, mentiuni in Social Media, crearea de advertoriale etc.
Optimizare on-site (on-page) = toate actiunile de optimizare desfasurate in cadrul unui site, de la alegerea cuvintelor-cheie potrivite, la optimizarea elementelor meta si a imaginilor, crearea de continut etc.
Organic Results = rezultatele naturale, nepromovate de motoarele de cautare.
Outbound Link = link de pe site-ul propriu care face trimitere catre alt site.
Orphan Page = pagina web ce nu are niciun link catre ea.
P
Page Authority (PA) = indicator dezvoltat de Moz ce se refera la importanta continutului si la calitatea unei pagini pentru motoarele de cautare (vezi autoritate).
Page Rank = popularitatea unui site, calificata de Google de la 1 la 10, in baza mai multor factori, precum numarul de link-uri care fac trimitere catre el, relevanta lor etc.
Page Speed = viteza si timpul de incarcare a unei pagini web si a tuturor elementelor sale.
Page View = actul incarcarii si redarii unei pagini web.
Paid Inclusion = inscrieri platite.
Panda & Penguin = algoritmi de foarte mare complexitate prin care Google urmareste sa ofere utilizatorului informatii cat mai relevante pentru cautarea facuta, penalizand totodata site-urile care fac Black Hat SEO, spam etc.
Plan media = plan de difuzare a advertorialelor si articolelor SEO, pe baza obiectivelor campaniei de promovare.
PPC (Pay-per-click) = metoda de promovare online in care se plateste de fiecare data cand cineva da click pe un link sponsorizat.
Protocol = prefixul care precede numele unui domeniu web (http/https).
Q
Query/Interogare = termenul tehnic folosit pentru a defini cuvintele care sunt introduse intr-un camp de cautare.
Quality Score/Scor de calitate = indicatorul prin care Google stabileste cat de relevant este un anumit element (cuvant-cheie, pagina web etc.)
R
Ranking = pozitia unui site web in pagina cu rezultate ale motorului de cautare.
Rata de conversie = raportul dintre numarul vizitatorilor care indeplinesc o anumita actiune pe site si totalitatea vizitatorilor acelui site.
Reach = numarul de vizitatori unici care intra pe un site in cursul unei anumite perioade de timp.
Reciprocal link/Link reciproc = link obtinut prin schimbul de link-uri intre doua site-uri.
Redirect/Redirectionare = cod HTTP prin care serverul specifica browserului ca o pagina a fost mutata temporar sau permanent si poate fi gasita in alta parte.
Referral traffic = trafic provenit din alte surse decat organic sau platit.
Rentabilitatea investitiei (ROI) = indicator de performanta utilizat pentru masurarea eficientei unei investitii.
Rezultat organic = rezultat natural, nepromovat de campanii platite.
Rich Snippet = imbogatire a unui rezultat al cautarii cu elemente grafice ce favorizeaza vizibilitatea si interactiunea.
Robot = numit si spider sau crawler este software-ul pe care motoarele de cautare il utilizeaza pentru a analiza toate site-urile de pe retea in mod automat.
Robots.txt = fisier de text care comunica crawlerelor ce pagini sa acceseze si ce pagini sa ignore in indexare.
S
SERP = este acronimul pentru „Search Engine Results Page” (Pagina de Rezultate a Motorului de Căutare), reprezentând pagina web afișată de către un motor de căutare în răspuns la o interogare dată de utilizator, care conține linkuri către site-uri web și alte elemente, precum anunțuri plătite și snippet-uri de informații.
T
U
V
W
X
Y
Z