Facebook Ads
Cu 2,7 miliarde de utilizatori activi lunar incepand cu trimestrul doi din 2020, Facebook este cea mai mare retea sociala din lume si totodata un canal redutabil de publicitate.
In ce consta promovarea platita pe Facebook?
Daca pana nu demult era doar o modalitate de a pastra legatura cu prietenii, in prezent, Facebook a schimbat regulile jocului introducand reclamele platite si devenind astfel o piata de desfacere pentru afaceri de toate tipurile si dimensiunile. Cu functii de micro-targetare care faciliteaza gasirea audientei potrivite, Facebook pune in legatura afacerile cu persoanele interesate de produsele sau serviciile pe care acestea le ofera.
Concret, reclamele pe Facebook sunt mesaje afisate contra cost unor utilizatori alesi in functie de diferite criterii: locatie, varsta, interese etc. Aceste mesaje apar in locurile numite plasamente – in News Feed sau in partea dreapta a ecranului.
Pe mobil, deoarece pagina nu are sectiunea din dreapta, reclamele apar doar in fluxul de stiri. Le recunosti usor intrucat se diferentiaza de postarile obisnuite prin prezenta cuvantului ”Sponsored” imediat sub numele paginii.
Aceste reclame pot promova pagini de Facebook, produse, site-uri, evenimente etc. si au, de regula, butoane call-to-action de genul “Like Page” “Shop Now” sau ”Learn More”. In continuare vom vorbi mai pe larg despre ce este si cum se face promovarea pe Facebook.
Obiective si tipuri de campanii Facebook Ads
In functie de obiectivul tau de marketing – vanzare, lead-uri sau notorietate –, Facebook propune 11 obiective pentru reclame, impartite la randul lor in trei categorii:
- Vizibilitate, cu optiunile: Vizibilitatea marcii si Impact. Asa cum ii spune si numele, acest tip de reclama are ca scop principal vizibilitatea si generarea interesului pentru produsul sau serviciul oferit.
O campanie de vizibilitate te ajuta sa te pozitionezi, din punct de vedere al imaginii, in fata potentialilor clienti. Prin intermediul ei, oamenii se familiarizeaza cu brandul tau si, mai mult decat atat, ajung sa arate in timp o anumita loialitate fata de el.
- Considerare, cu optiunile: Trafic, Interactiuni, Instalari de aplicatie, Vizualizari de clip video, Generare de clienti potentiali si Mesaje. Acest tip de campanie se foloseste atunci cand se doreste atragerea mai multor potentiali clienti care inca nu sunt convinsi sa faca o achizitie. Reclamele din aceasta categorie au misiunea de a-i face pe oameni sa caute mai multe informatii despre afacerea ta.
Campaniile de trafic sunt folosite pentru a genera clienti sau potentiali clienti, dar si pentru a testa servicii noi disponibile pe site. Acest tip de campanie iti aduce utilizatori pe site insa nu genereaza neaparat vanzari. Ideea este ca asa poti vedea comportamentul utilizatorului: cat timp a petrecut pe site, ce pagini a vizualizat etc.
Daca vrei ca utilizatorii sa interactioneze mai mult cu postarile tale, seteaza o campanie bazata pe interactiuni/engagement. Facebook va livra anunturile strict catre utilizatorii interesati de intreractiunea cu reclamele tale.
- Conversie, cu optiunile: Conversii, Vanzari din catalogul de produse si Trafic in magazin. Acest tip de campanie se adreseaza magazinelor online sau vanzarii directe de produse. Prin aceste reclame incurajezi persoanele interesate de afacerea ta sa realizeze o achizitie. Optiunea Trafic in magazin se adreseaza magazinelor fizice, prin urmare, daca ai un magazin online si vrei sa generezi mai multe vanzari pe site, va trebui sa alegi una dintre celelalte optiuni, respectiv Conversii sau Vanzari din catalog.
In cazul campaniilor de conversii, Facebook va distribui anunturile catre oamenii care sunt cel mai aproape de a converti, adica de a realiza o actiune (abonare la newsletter, achizitie din site, completarea unui formular, click pe apel etc.). Insa pentru a putea seta o campanie axata pe conversii este necesara instalarea pixelului de Facebook in site.
Pixelul este un fragment de cod care iti permite sa monitorizezi activitatea utilizatorilor care iti viziteaza site-ul. In momentul in care unul dintre ei realizeaza o actiune, pixelul Facebook se declanseaza si raporteaza acea actiune. Poti astfel sa te adresezi, de exemplu, utilizatorilor care au abandonat cosul de cumparaturi afisandu-le o reclama cu un mesaj care sa le aminteasca de reducerile la produsele pe care tocmai ce le-au vizualizat.
Cum spuneam, daca iti doresti vanzari pe site, poti alege sa faci campanii pe Conversii sau Vanzari din catalog insa daca iti doresti lead-uri, mai potrivita este o campanie de Interactiuni sau Trafic. In cazul in care ai o afacere nou lansata, cel mai indicat ar fi sa incepi cu o campanie de Awareness sau Reach pentru a te face cunoscut publicului. Retine totusi ca obiectivul campaniei va dicta mesajul pe care reclamele il vor transmite si modul in care vei cantari rezultatele. Obiectivul trebuie sa fie clar, masurabil si, pe cat posibil, sa se reflecte intr-un target.
Audienta unei campanii
Odata stabilit obiectivul campaniei, urmeaza sa setezi audienta potrivita. Folosindu-te de functia de Audience Insights sau Statisticile audientei, din Business Manager, poti vedea ce tip de public interactioneaza cu pagina ta si il poti alege pe cel interesat de produsele si serviciile pe care le comercializezi. In consecinta, poti face targetarea in functie de varsta, sex, profesie, educatie, localizare geografica, etnie, generatie, orientare politica, life events, interese, like-uri exprimate pentru anumite branduri mari, tipare de comportament s.a.
Facebook iti permite sa combini mai multe criterii pentru a realiza o targetare cat mai precisa. Poti targeta, de exemplu, persoanele interesate de un anumit subiect, numai cu conditia ca acestea sa se incadreze intr-o anumita limita de varsta sau sa aiba studii superioare. Daca vrei sa afisezi reclama ta persoanelor care ti-au vizitat anterior site-ul, te poti folosi de optiunea de Remarketing din Custom Audiences, dar pentru a face asta, este obligatoriu sa ai instalat pixelul de Facebook in site sau in aplicatie.
De asemenea, poti alege sa targetezi persoanele care au dat deja Like la pagina, pe prietenii lor sau sa ii excluzi pe fanii existenti; aceasta setare este utila in cazul in care obiectivul campaniei este de a obtine fani noi.
Prin optiunea Creeaza o audienta asemanatoare poti gasi audiente noi folosindu-te de un tip de audienta deja creat, de exemplu, utilizatori care au comandat de pe site. Poti face Lookalike in functie de acest public, selectand dimensiunea audientei noi sa fie, sa zicem, 1%, iar Facebook va targeta acele persoane care au caracteristici similare cu audienta sursa, rezultand intr-o audienta noua. Odata creata audienta, nu-ti mai ramane decat sa o testezi si sa o rafinezi dupa criterii, precum varsta, sex, interese, locatie etc.
Poate te intrebi cat de des vor aparea reclamele tale unei singure persoane. Ei bine, numarul de apartitii variaza in functie de targetare si politica Facebook, dar incearca sa nu depasesti 4 afisari/zi unei singure persoane pentru a nu deveni agasant pentru utilizatori. Afla media aparitiilor reclamei tale verificand coloana Frecventa (Frequency) in Ads Manager.
Destinatiile de plasare a reclamei
Destinatiile de plasare a reclamei variaza in functie de obiectivul pe care l-ai selectat in prealabil si de tipul de device, avand la dispozitie urmatoarele optiuni de afisare: News Feed (pe Mobile si pe Desktop), In-stream videos, Coloana din dreapta, Messenger, Marketplace, Instagram, Audience Network (reteaua de site-uri si aplicatii mobile partenere Facebook). Daca nu stii care destinatie este mai profitabila, testeaza-le pe toate si vezi care intoarce cele mai bune rezultate, dar retine ca fiecare plasament valabil in Facebook este fie pe mobil, fie pe desktop si are propriul format de afisare.
Bugetul si perioada de afisare a reclamei
In functie de obiectivul campaniei, Facebook iti permite sa platesti in sistem CPC (cost per click), CPM (cost per mia de afisari) sau CPA (cost per actiune sau rezultat).
De exemplu, daca obiectivul tau este sa cresti vizibilitatea afacerii, vei fi interesat ca reclamele tale sa apara cat mai des utilizatorilor, caz in care te va avantaja mai mult afisarea per mia de afisari. In schimb, daca setezi o campanie de conversii, vei prefera, cu siguranta, sa platesti doar click-urile primite.
In ceea ce priveste distribuirea bugetului, poti seta un buget zilnic sau unul total. Bugetul total inseamna ca suma pe care o introduci va fi impartita pe toata perioada pe care se realizeaza promovarea.
Daca alegi optiunea de buget zilnic, suma pe care o introduci va fi per zi, iar pentru a afla suma totala pe care o platesti pentru campanie, trebuie sa inmultesti suma cheltuita pe zi cu numarul de zile in care vrei sa ruleze reclama.
Simultan, Facebook iti pune la dispozitie si optiunea de a rula reclama conform unui program si de a fi vizibil publicului tau in intervalul orar in care acesta este activ pe Facebook. Practic economisesti bani pentru ca afisezi reclame doar atunci cand stii sigur ca publicul tau tinta sta pe Facebook. Mai mult, pentru a evita suprasaturarea, poti preciza dupa cate zile vrei sa afisezi din nou reclamele acelorasi persoane si poti seta frecventa cu care acestea ruleaza: standard sau accelerata.
Crearea unei reclame propriu-zise
Ultimul pas este crearea reclamei propriu-zise, tinand cont de specificatiile tehnice sugerate de Facebook, precum lungimea mesajului sau a imaginii alese. Respectand dimensiunile impuse pentru fotografii si videoclipuri, reclamele tale nu doar ca vor arata bine, dar iti si vor atrage noi clienti. Iata mai jos cateva cerinte tehnice de proiectare pentru reclamele Facebook!
Titlul reclamei nu trebuie sa depaseasca 25 de caractere, iar cel al mesajului 90, motiv pentru care trebuie sa fii clar si concis in exprimare. In cazul paginilor de Facebook sau a unei postari dintr-o pagina promovata, titlu reclamei va deveni in mod automat numele paginii sau descrierea postarii.
Creeaza mesajul in jurul beneficiilor pe care le oferi si include la final un call-to-action puternic.
Alege o imagine relevanta care sa aiba legatura directa cu titlul si continutul reclamei, si respecta dimensiunile standard impuse de Facebook pentru fiecare tip de reclama in parte. Ai grija ca textul de pe imagine sa nu ocupe mai mult de 20% din suprafata sa. Facebook are restrictii in ceea ce priveste promovarea imaginilor care contin prea mult text, de aceea vine in ajutor cu un instrument care iti va spune exact cum stai cu textul din poza. Daca nu respecti aceste indicatii, risti ca reclama ta sa nu porneasca din cauza incalcarii acestor politici.
Consulta ghidul complet al cerintelor tehnice de proiectare Facebook Ads si creeaza reclama perfecta pentru tine.
In continuare va trebuie sa alegi formatul si tipul de media – fotografie, carusel, video, montaj sau plansa (o combinatie de video, imagini si butoane, disponibila exclusiv pe mobil).
- Reclama fotografie este unul dintre cele mai versatile tipuri de anunturi deoarece o poti utiliza cu fiecare obiectiv, cu exceptia Vizualizari de clip video. Daca vrei ca reclama ta sa ajunga la cat mai multe persoane, Facebook recomanda utilizarea imaginilor care contin cat mai putin text suprapus sau chiar deloc.
- Reclama video iti permite sa intaresti mesajul unei reclame prin utilizarea unui videoclip. Poti rula reclame video cu fiecare obiectiv, cu exceptia Promovare catalog de produse.
- Tipul de reclama carusel iti permite sa rulezi pana la 10 imagini, videoclipuri sau montaje intr-o singura reclama, toate legate la pagini diferite. Poti folosi acest tip de reclama cu fiecare obiectiv, mai putin cu: Promoveaza postarea, Promoveaza pagina, Interactioneaza cu persoanele din apropierea afacerii, Creste numarul de participanti la eveniment si Obtine vizualizari la videoclip.
- Tipul de reclama montaj iti permite sa creezi o reclama video in bucla cu pana la 10 imagini. Acesta reclama este disponibila pentru fiecare obiectiv, exceptie facand Promoveaza catalogul de produse. Foloseste pe cat posibil imagini cu aceeasi dimensiune, in caz contrar, montajul va ajunge fragmentat.
- Plansa este un tip de reclama disponibila doar pentru mobil si iti permite sa creezi reclame extrem de atractive, cu sase dintre obiective: Promoveaza postarea, Creste vizibilitatea marcii, Amplifica impactul, Trimite utilizatorii catre o destinatie pe sau in afara Facebook, Obtine vizualizari video, Creste conversiile pe site. La prima vedere, atunci cand o vezi in fluxul de stiri pe mobil, pare destul de similara cu toate celelalte tipuri de reclama, dar cand este accesata, aceasta se deschide si iti ofera o experienta captivanta in care poti interactiona cu materialul propus. Totodata, poti iesi din reclama in orice moment.
In functie de obiectivul reclamei, alege un buton de call-to-action care sa apara suprapus peste ea (”Learn More”, ”Show Now” etc.) si seteaza trakingul pentru a-ti putea masura corect rezultatele. Dupa setarea campaniei, tot ce ai de facut este sa monitorizezi cu atentie desfasurarea sa pe Facebook pentru a putea interveni daca constati ca nu este eficienta.
Cu aproape 10 milioane de utilizatori romani, Facebook poate fi un canal de promovare mai mult decat profitabil pentru afacerea ta. Folosit ca la carte, te poate ajuta sa intri in contact cu o audienta extrem de vasta si sa iti sporesti considerabil notorietatea si vanzarile