De ce publicitatea pe internet nu merge pentru toata lumea?

De ce publicitatea pe internet nu merge pentru toata lumea?
by

De ce publicitatea pe internet nu merge pentru toata lumea.

Sau despre cum isi fura unii oameni caciula singuri.

Marketing online, SEO, PPC, rata de conversie. Termenii acestia extrem de tehnici sunt motivul pentru care oamenii sunt descurajati si neincrezatori atunci cand vine vorba despre promovarea online. Insa traim vremuri in care internetul nu este doar un viitor probabil, ci o realitate apasatoare si in continua schimbare. Iar afacerile care iau nastere si se dezvolta in acest peisaj se supun legii lui Darwin: trebuie sa evolueze ori sa dispara.

Orice negustor bun stie ca reclama e sufletul comertului, iar asta e la fel de valabil in mediul online ca si in viata reala. Insa de ce nu functioneaza promovarea online cu acelasi succes pentru toata lumea?

Ca sa putem raspunde la aceasta intrebare trebuie sa stabilim de la bun inceput ca temenul de publicitate include – in acest caz – toateeforturile de promovare online, de la campanii AdWords ori SMM si pana la optimizarea website-ului si a paginilor de aterizare – adica toti factorii care contribuie la un ranking mai bun al site-ului si il populeaza cu clienti platitori.

Cheltuie bani ca sa faci bani

Acum sa luam o pauza de la asta si sa ne imaginam ca vrei sa scapi de o masea care te supara. Te duci in garaj, iei primul cleste pe care il prinzi si te apuci sa iti scoti singur maseaua, in oglinda? 0000000Bineinteles ca nu! Te vei duce la un cabinet stomatologic, unde vei gasi un doctor specializat care fie iti va salva maseaua, fie o va scoate – cu un disconfort cat mai mic pentru tine, evident.

Si e normal sa se intample asa, pentru ca un om nu poate sti sa faca de toate. Iar daca te apuci sa faci ceva, este esential sa te pricepi macar un pic, sa ai o oarecare experienta care sa iti asigure un avantaj strategic in fata altora ca tine. Realitatea ne dovedeste, insa, ca majoritatea oamenilor aflati intr-o pozitie decizionala in cadrul unei companii (pe care adesea o si detin), prefera sa-si macelareasca cu incapatanare prezenta online decat sa invete sa profite de pe urma ei. Acestia sunt, de obicei, oamenii care se concentreaza pe economisirea bugetelor existente si nu pe generarea de venituri suplimentare.

Ce face omul cu mana lui…

Asa cum spuneam mai devreme, promovarea online este un domeniu destul de greu de inteles, care abunda in termeni de specialitate si care necesita un minim de cunostinte despre internet, marketing, publicitate, programare, design, gramatica, psihologie si numeroase alte domenii conexe. In plus, trebuie sa fii mereu la curent cu noutatile, pentru ca internetul nu doarme niciodata si regulile jocului se schimba la fel de repede ca rank-urile site-urilor dupa update-ul Panda.

Desi toata lumea intelege importanta unui “mester” in majoritatea domeniilor, se pare ca in online se intampla o gaura neagra care absoarbe totul in jurul ei si care ii transforma pe profani in guru. Asa apar oamenii care ocolesc in mod deliberat companiile care se ocupa de promovare online, firmele de SEO si agentiile de marketing digital si care prefera sa isi administreze personal prezenta in mediul virtual.

Nu spun ca este un lucru rau, sunt si oameni care se descurca destul de bine singuri, insa in 9 cazuri din 10 asta functioneaza la fel de bine ca atunci cand incerci sa-ti scoti maseaua in sufragerie, cu patentul. Cel mai adesea, pentru acest tip de oameni promovarea online inseamna o pagina de Facebook (pe care, nu-i asa, stie sa o faca oricine!) cu cateva sute de like-uri si postari share-uite doar de rudele apropiate si prieteni ori un website invechit si slab structurat, cu un trafic “obosit” si de proasta calitate. Sau, si mai grav, un cont de Adwords cu ajutorul caruia targeteaza expresii de genul “pantofi”, in conditiile in care el ofera incaltaminte la comanda.

Sa ne intelegem. Pe internet targetarea este mult, mult mai precisa decat in publicitatea traditionala, iar banii sunt infinit mai usor de urmarit. Un profesionist in marketing online iti poate spune exact ce strategii sa folosesti pentru a-ti comunica mesajul in mod eficient si iti poate arata punctual rezultatele fiecarei campanii pe care o desfasoara. Si, totusi, oamenii merg pe afise si pliante pe care le impart cu constiinciozitate, desi nu au niciun rezultat; pe principiul “ce-i in mana nu-i minciuna”, probabil.

Dar tocmai aici intervine “minciuna”! Este neadevarat faptul ca ai nevoie de afise si flyere pentru a te face cunoscut. Din contra, popularitatea se muta, incet-incet, spre mediul virtual, desi sunt multi inca cei care se lupta cu aceasta realitate. Nevoia de corporalitate se reduce pe masura ce publicul devine mai tanar si mai conectat. 83% dintre tinerii romani folosesc internetul zilnic pentru a comunica sau pentru a cauta informatii.

Un alt neadevar este si ca oricine poate crea o pagina de Facebook profesionala. Asta inseamna ca indiferent ca esti instalator sau director de fond de investitii, trebuie sa poti crea o comunitate (pentru ca asta promoveaza retelele sociale: comunitati de oameni legati de o pasiune impartasita) care sa reflecte exact valorile si calitatile afacerii tale si care sa fie, in esenta, o extensie a departamentelor tale de vanzari si de relatii publice. Sa fim seriosi, e foarte bine ca te pricepi la meseria ta, dar opreste-te la ce stii sa faci! Pentru promovare e nevoie de un om care cunoaste publicul caruia te adresezi, cineva familiarizat in amanunt cu instrumentele necesare comunicarii si cu mediul online, in general.

Cum functioneaza reclama platita (PPC)

Imagineaza-ti internetul ca un mall imens. Doar ca acest mall tine cont de dorintele tale, de pasiunile si secretele tale de fiecare data cand ai nevoie de ceva. Google stocheaza tot felul de informatii despre tine cu fiecare tasta pe care o apesi in fereastra de cautare. El tine minte ce iti place, ce urasti si pe cine iubeai acum cinci ani si nu ezita sa foloseasca aceste informatii pentru a-ti usura experienta pe internet. Si pentru a te expune publicitatii! De exemplu, daca ai cautat vreodata pe Google un magazin de pantofi, vei primi periodic bannere publicitare care sa iti aminteasca fie de respectivul magazin, fie de alte afaceri care comercializeaza incaltaminte. Smecheria este, insa, ca magazinul nu plateste, efectiv, reclama pe care tu o vezi decat daca tu o accesezi in mod direct. De aceea se numeste Pay-Per-Click (sau PPC).

Conform Google, in lume exista 3.17 miliarde de utilizatori de internet. Tocmai pentru ca piata este atat de mare, nisarea este un element deosebit de important atunci cand pozitionezi o afacere. Trebuie sa identifici exact publicul caruia te adresezi – iar internetul permite, pentru prima data, o abordare extreme de personala a fiecarui potential client. Brian Swichkow are o anectoda amuzanta despre o farsa pe care i-a facut-o colegului sau de camera folosind reclama targetata de pe Facebook si care arata cat de incredibil de personalizat poate fi mesajul.

Adesea cei care aleg sa se autopromoveze nu o fac catre oamenii care chiar conteaza. Daca nu stii sa te adresezi publicului tau – si nu numai din punct de vedere al mesajului pe care il transmiti, ci chiar prin prisma abilitatii de a selecta persoanele care primesc respectivul mesaj -, lupta pentru supravietuire e pierduta. O afacere fara clienti e ca o barca fara echipaj; mai devreme sau mai tarziu se va scufunda.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Thanks!

Cere oferta!

Nume*

Telefon*

Email*

Site-ul dumneavoastra*

Detalii despre proiect


[wpcaptcha]

*camp obligatoriu